Krokben

 
Så här in på det nya året så drar många människor igång med projekt av större och mindre slag. Nyårslöften kan hända. Det tränas, det lagas nyttig mat, ett köpstoppsår inleds, någon har bestämt sig för att skriva en bok, någon annan vill börja studera.
 
Vi roade oss med att söka lite på nätet om vilka projekt som startats upp. Bloggvärlden är fantastiskt och det finns otroligt mycket inspiration och idéer att upptäcka. Hittade dels tre stycken bloggar om köpstopp för 2017. En av dessa hade målet att gå från ”svart bälte i shopping till 100.000 på sparkontot”.
 
Vi har alla erfarit förhoppningar, mål och satsningar som faktiskt inte skördat frukt. Man nådde inte målet. Men många gör det. Når sitt mål. Vi har lite tankar kring det, oavsett vad det handlar om för mål.
 
¤ Förkasta aldrig dina satsningar. Det finns inget misslyckande i något. Det som inte gick vägen hamnade på din erfarenhetslista eller kanske till och med ledde dig till ett annat mål eller utveckling. (att man ser saker som förluster i livet är ibland det som gör att vi inte orkar fortsätta kämpa mot målet, rädslan för misslyckande hämmar och stressar)
 
¤ Självdisciplin. Vanligt är att man är disciplinerad kring sitt arbete, där arbetsgivaren ställer kraven (utan välskött arbete, så riskeras ditt jobb och din inkomst). Men när det kommer till den delen av livet som egentligen bara berör dig och de närmaste så tenderar vi till att ge upp lätt. Ge tanken kring självdicsiplin någon stund varje dag.
 
¤ Planera. Tänk som elitidrottare. När de genomför sin prestation i OS så har de OS-satsat i många år i förväg. Lägg upp delmål och stäm av med dig själv att det fortfarande är samma mål du har. Om du har ändrat, avveckla och städa bakåt.
 
¤ Städa bakåt. Låt inte gammalt ligga och bromsa. Saker tar plats och kostar energi. Stå inte och betala för något du inte nyttjar längre. Gör dig av med ”gamla projekt”.
 
¤ Träna din pannlob. Vi söker belöningar och stimuli av olika slag. Impulsen (reptilhjärnan) sätter hela tiden krokben för dig. Förstå hur din hjärna fungerar och stanna upp inför varje ny impuls som kommer till dig. Räcker inte dina pengar? Sabbar du din hälsa? Kanske är det din impuls som förstör din planering (eller att du inte städar bakåt) Shopping, tobak, alkohol, skräpmat, ständigt surfande på datorn…har du beteenden du vill ändra? När du diskuterar med dig själv förnuftigt hur du vill leva och samtidigt inte följer din egen agenda så beror det ofta på att du faller på denna punkt. Tvärtom, att inte leva autentiskt (i sanning med sig själv) undergräver din självkänsla och något gnager i dig som du inte kan sätta fingret på. Får du en orolig klump i magen när det är dags att betala räkningar. Gör då de förändringar som krävs. Tänk långsiktigt. Använd pannloben, fall inte för impulser.
 
¤ Förenkla. Gör inte saker så stort och krångligt. Vill du något så måste du försaka något. Det går inte ha med sig ”hela paketet”. Tillexempel om man långseglar och man bara MÅSTE ha en båt si-o-så-stor med alla möjliga funktioner, samtidigt som man måste ha sommarhuset kvar OCH massor av pengar på kontot OCH inte kan sälja av bilar och slänga allt du har i förrådet. Nä, kanske är det bättre att då stanna hemma eller satsa på att bli 250 år gammal. Ju färre saker, desto färre beslut, desto bättre beslut, desto mindre vånda. Desto mer tid. Desto mer pengar.
 
¤ Skaffa dig en coach eller inspiratör. Vi behöver alla hjälp och stöttning. Ensam är inte alltid stark. Det kan räcka med en klok vän.
 
¤ Säg NEJ när så behövs. Det blir lätt att vi tar på oss förmycket.
 
Det är ju två resor i en och samma som vi gör. Den fysiska är den som reser runt och upptäcker nya platser. Och den inre, den mentala. Den som handlar om våra upplevelser, känslor och reflektioner. Vi utmanar oss själva och varandra på olika sätt.
 
Ett par frågor som hamnat på vårt bord är:
 
Vi har själva tidigare levt vad vi tror är typiskt svenskt. Som fenomentet att det alltid måste ätas och drickas något framför tvn på kvällen. Varför inte bara vara nöjd med ett glas vatten. När vi ätit vår middag så är vi nöjda (numera) Varför ska det vara fredagsmys nästan alla dagar i veckan? (det var inte alls svårt att ändra beteendet, men det gällde att se det)
 
I förlängningen så är det nog rätt osunt och sitta och moffsa i sig en massa carbs med risk för åldersdiabetes och övervikt.
 
Varför kör inte kvinnor båt och lägger till och lägger ut? (svaret är att kvinnor behöver träna och männen behöver träna på att kvinnor får lov att träna, Helena lägger alltid ut men behöver träna på att lägga till i kniviga situationer. Enkla situationer är ju enkelt, svårare kräver övning)
 
I förlängningen är det kanske livsavgörande för om kvinnan kan hantera båten. För inte kommer en fiskmås och räddar Kapten om han trillat över bord.
 
Vi tror på kraften i att ha god självkännedom och självinsikt. Och att detta påverkar alla delar i livet. Såväl privat, professionellt och inte minst i ditt eget ledarskap. Vi är samtidigt övertygade om att det största hindret för många människor att nå sina mål och visioner är deras egna krokben.
 
Så var inte ditt eget krokben!
 
Skepp o Hoj!
 
 
 

2 reaktioner på ”Krokben

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s