(…och vi funderar över vart man ska segla i framtiden…)

Skoutari, Södra Peloponnesos, Grekland
Som en siluett i den tidiga morgonens första solstrålar såg vi Nic´s båt avteckna sig. I ankarvikens glittrande skimmer droppade han sitt ankare ungefär där det legat förut, alldeles intill oss andra. Vi var såklart glada att ha honom tillbaka efter det hans båt hållits i kvarstad av Port Police i Githio. Problemet hade löst sig när Nic´s försäkringsbolag specificerat sin försäkring lämpligare och därefter placerat den i Mr Googles grekiska översättningsläge. Port Police godkände och Nic fick tillåtelse att segla därifrån.
Port Police i Githio är minst sagt nitiska och gör livet onödigt komplicerat för oss fritidsseglare. Deras attityd och sätt att handla på stämmer inte alls överens mot våra annars så goda erfarenheter av Grekland.
Vi kommer att följa utvecklingen noggrant så detta inte blir ett regelrätt tillvägagångssätt, att så fort något är oklart hålla fritidsbåtar i kvarstad. Få seglare har uppsåt att fuska. I vår väns fall handlade det om att försäkringsbolaget och han själv som båtägare inte kände till grekernas krav på försäkringens utformning, som att den ska finnas utskriven på grekiska och innehålla en ansvarsdel med bärgning, miljöförstöring och skada på tredje part. Som båtägare så tecknar man ju bara en försäkring för aktuellt farvatten och så räknar man med att det räcker, i vart fall tänker vi så.
Kan vi se någon skillnad mellan Susans och Nic´s exempel så skulle det väl vara att Nic har sin båt försäkrad hos ett litet försäkringsbolag. De har sannolikt inte samma erfarenhet och kännedom om vad som krävs i försäkringsväg för att få segla i Grekland, medan Susan har sin försäkring hos ett av Englands största båtförsäkringsbolag. Det hela känns lite olustigt där ens försäkring blir en falsk trygghet – som man dessutom betalar dyra pengar för.
Grekernas får nog se upp. Det är inte genom hot, böter och kvarhållande av båtar som man lockar turister till sitt land. Faktum är att när Nic bad om att få flytta båten till en mer skyddad plats, det rådde oväder och det ryckte hårt i tamparna när båtarna kastades mot den stenbelagda kajen i Githio, så blev han nekad. Port Police befarade att han skulle avvika och inte komma tillbaka. Må så vara, men så säger de till honom att om han avviker, så kommer han få böta 5000 euro och hamna i fängelse och där han kommer att bli slagen.
Nic svär nu en lång ramsa för sig själv bestående av mindre passande vokabulär såsom svordomar och könsord, för att han inte hade sinnesnärvaron att spela in samtalet. För vi kan väl inte tro att de högre instanserna inom det grekiska rättsväsendet jublar när de hör hur deras undersåtar hotar turisterna med misshandel. Vi vill ju gärna tro att utvecklingen gått framåt något litet sedan dagar man under romerskt styre ägnade sig åt blodiga leker, så som man gjorde i Colosseum och på andra platser. Det hela låter som ett dåligt teaterstycke och vi har ingen anledning att misstro vår vän när han berättar vad han varit med om. Han är dessutom till sin person enormt ödmjuk och försynt, hans kroppsmassa ligger på viktklassen lätt flugvikt där linne och shorts formlöst hänger på hans gängliga gestalt – han borde inte utgöra något större hot mot den beväpnade polisen. Men visst, han är ju fransman och de anses ju slå alla andra länder i matlagningens ädla konst. Kanske är det där skon klämmer, att fransmännen vet hur en äkta croissant ska bakas och detta gör grekerna avundsjuka. Ja man kan skämta åt det, eller skratta och gråta….
Flera av våra vänner har hört av sig efter att ha läst våra senaste inlägg (inlägg 1 och inlägg 2). En seglande vän tog fram sitt försäkringspapper och synade det noga – han kommer att kontakta sitt försäkringsbolag med anledning av det inträffade vilket vi tycker är bra. Seglarvänner som (ännu) inte befinner sig i Grekland uppger att de överväger att undvika Grekland som seglingsdestination, på samma vis som många idag gör med Kroatien och Turkiet (dessa två länder undviker vi själva att segla i av olika anledningar) Vår erfarenhet är dock att Grekland trots allt är ett väldigt trevligt land att segla i, inte dyrt och landet är väldigt fritt – så länge du undviker Githio vill säga. Men krånglas det för mycket kommer ingen hit. Kanske att de bästa åren redan ligger bakom oss, där vi i framtiden inte längre kommer att erbjudas ett obekymrat seglande i Grekland och annorstädes. Kanske flottan här bara kommer att bestå av charterbåtar där ägarna står för avgifter och sköter det administrativa och håller med skeppare. Kanske grekerna inte vill att någon längre ska segla under egen flagg i egen båt?
Nu håller de hårda meltemi-vindarna på att lägga sig och vi börjar runda av här i Skoutari på södra Peloponnesos. Snart styr vi kosan vidare och vi kommer att vinka farväl till Nic och Susan, våra vägar skiljs här. Innan dess ska vi ställa till med ett litet avskedskalas. Vart vi seglar, ja det får ni se. Om inte annat så fortsätter vi med den starka övertygelsen att våra papper, kompetens och båt håller den standard som motsvarar de grekiska kraven. Vi har ju trots allt blivit godkända av Port Police i Githio, vilket säger det mesta.
Nu hoppas vi att alla är nöjda och glada så vi får ägna tiden åt det vi främst tänkt. Såsom sol, värme, bad, segling, god mat, vacker natur, trevliga människor, en intressant historia och fin kultur…förstör inte det här nu Grekland!
Skepp o Hoj!