Vi förflyttade oss 250 meter igår, och tog oss utanför den inre hamnbassängen här i Honfleur. Natten har varit bra, men ett tag körde de ett mudderverk precis utanför Wilma.
Highwater inträffar klockan 12:18 idag och vid halv elva så sticker vi. Då står slussportarna öppna. Vi kommer att ha motström fram till klockan 14, därefter vänder det.
Nu återstår egentligen bara att förbereda lite greppvänlig mat. Vi kommer att laga mat under färd också men det finns generöst med lättåtkomlig mat. När vi seglar så blir det mer kolhydratrik mat, vi behöver omsätta energin snabbt. Kanske inte främst för att kroppen behöver parera båtens rörelser, utan för temperaturen. Nu ska vi segla i åtminstone ett dygn. På havet är det sällan varmt, och med en dagstemperatur på 12 grader som sedan sjunker till natten. Ja då går det åt lite energi.
Vädret lovar som sagt gott, inga höga vågor, tyvärr lite snålt med vind. Men huvudsakligen får vi vinden från tacksam riktning, även om den kommer att vrida sig lite fram och tillbaka under tiden vi är ute. Sen är ju väder bara en prognos, ska man veta. Vi hoppas vi finner tillräckligt med vindar iallafall.
För den som vill, kan försöka få in oss på Marinetraffic och följa oss (länk finns här på bloggen). Men vet med er att sidan ibland är dålig på att uppdatera. Så verkar vi ha fastnat på en punkt eller att vi försvinner från skärmen, är inget att oroa sig för. Man kan också försöka ringa oss på vår vanliga telefon, vi är nog inte kontaktbara hela vägen, men försöka skadar aldrig.
Telefon +46 709 400 415
De som har några andra nummer inlagda till oss, kan radera dessa. Helena har visserligen sitt gamla nummer kvar men den telefonen är inte i bruk. Vi har bara en gemensam telefon. Verkar ju löjligt att ha varsin när vi ständigt står sida vid sida (och även en kostnadsfråga). Numret är svenskt så det kostar bara som ett vanligt samtal i Sverige. Så vaknar du och inte kan sova i natt så kan du alltid slå oss en signal (eller på dagen) Om vi hör vill säga…
Igår ringde vi till hamnen i Cherbourg. Det är en enormt stor hamn. Vi kommer först lägga oss vid en waiting pontoon för att sedan bli anvisade en plats. Hamnen har över 300 gästplatser. Cherbourg har dessutom världens största redd på 1500 hektar. En redd är ett vattenområde utanför en hamn där fartyg kan ankra för att lasta och lossa, ta ombord förråd, bunkra eller vänta på kajplats.

Cherbourg hamn från ovan. Man ser flera pirarmar som inramar redden. Pirarmarna behövs för att stilla såväl havet som den starka strömmen.
Vi tycker det ska bli underbart att sticka iväg på en liten längre seglats. När det bara är vi och havet. Seglatsen är ju ändå förhållandevis kort, men nu blir det att turas om att ansvara för båten så den andre kan gå och lägga sig. Här ombord har vi bestämda regler ute på havet. Den som inte sover sitter alltid fast med en säkerhetslina i sittbrunnen. Det är en lag ombord som man inte får bryta.
Ja vi hörs när vi har installerat oss i Cherbourg.
Skepp o Hoj!
I ønskes en rigtig god tur. Vi er lidt misundelige begge to.
Kh landkrabberne Erik og Christina
GillaGilla
Hej Landkrabbor. Här skulle ni vara. Känns lite exotiskt att ha kommit hit. Palmer pryder hela hamnen…ja och så båtar förstås! Kram
GillaGilla