Till Dieppe

Jämfört med den seglingen vi hade innan, så blev denna nattsömnen bättre. Så bra den nu kan bli när man kliver upp halv fyra på morgonen. Våra rutiner sitter fint nu och snart var vi klara för avfärd och vi stod i våra segeloveraller ute i den kyliga morgonluften. Vår norska vän la ut före oss och vi strax efter.

 Det börjar dagas..

Vi fick upp storseglet innanför hamnpirarna och det var skönt då det även här var rätt strömt och bråkig sjö utanför inloppet. Känslan förstärks väl också av att allt är kolsvart runtomkring. Allt du ser är lite från stadens ljus, dina lanternor och någon enstaka navigationsboj som lyser.

Vi kom fort på rätt kurs och fick fart i seglen och vi satte oss tillsammans i sittbrunnen och väntade in den stundande soluppgången.  Vi hade internetmottagning och vi satte på Radio Halland. Så där satt vi utanför den Franska kusten och lyssnade på vår hemmaradiostation. Så annorlunda vår moderna värld är jämfört med tidigare tidsperioder.

 

Vår plan var från början att gå till Le Treport. Men när vi ringde dit så fick vi veta att vi inte kommer in i den hamnen på grund av mudderarbeten. Le Treport är en hamn som är helt torrskodd vid lågvatten, så man måste in i den inre hamnbassängen via en sluss. Men som sagt, vi blev hänvisade till Dieppe istället, en hamn som man når twentyfour-seven.

Vi turades om under seglatsen att ta en tupplur och vi roade oss under seglingen med lite spel. Populärast ombord just nu är Yatzy (som vi spelar på datorn för annars skulle tärningarna fara i vattnet) och ”2048” (ett sifferspel som man älskar tills man hatar det) och så spelar Helena Sudoku.

Vi hade en god fart men framåt eftermiddagen så vände strömmen och vi började tryckas in mot land, mot Le Treport, och vi skulle ju till Dieppe. Vi kunde inte gå högre upp i vind så till slut slog vi för att kunna komma längre ut från kusten. Men på nästa bog gick det inte alls…vi drev mot England, helt i random riktning. Så vi slog på nytt och startade motorn. Så vi motorseglade och gick så högt mot vind som vi kunde och när vi fick en bättre strömriktning så kunde vi gå direkt på Dieppe. Fortfarande för motor dock men vi tog hjälp av seglen och gjorde ändå närmare sex knop. Vi kände oss ändå nöjda då vi kunnat segla utan motor iallafall fram till klockan två på eftermiddagen.

Dieppe närmade sig och de vita klipporna, likt Dovers, tornade upp sig. Solen sprack upp rejält och havet la sig.

När vi kom fram till Dieppe så ropade vi upp Harbour Control på VHF 12. I Dieppe finns en stor passagerarbåt som inte får hindras av annan trafik. Dels finns det trafikljus in till hamnen men de vill även att man ropar upp och får klartecken. Vår norske vän ropade upp en halvtimme innan han var framme vid hamninloppet och han blev hänvisad att ropa upp på nytt, när han var precis utanför. De påpekade att det var särskilt viktigt att han ropade upp på nytt och inte bara körde in utan att ha fått klartecken. Så vi tänkte att det är bäst att göra som regelverket säger, så alla känner sig glada. Så när vi ropade upp så var det inga bekymmer, bäste Kapten Betong ombord blev välkomnad in till Dieppe.

Seglingen hade tagit 13,5 timme och vi la till innan det mörknade. Vi åt och dök i säng klockan 21.

 Framme i Dieppe

Känslan man har när man kliver upp på morgonen på en ny plats och tittar ut genom ventilen, är obeskrivlig. Blå himmel och sjöfåglar. Alla solbadande fritidsbåtar och staden uppe på kullen (det var lågvatten så världen finns 10-15 meter ovanför oss) Samt vackra hus och folk som flanerar. Vi gick till hamnkontoret och i Dieppe så ville de se båtens papper och när det byråkratiska var över så gick vi på en stadspromenad.

 

 

Det var lördag och till synes marknad i staden. Och vilken marknad. Hela långa gator, många gator och i varenda vrå stod en knalle. Från de små specialbutikerna såsom ost, bröd och kött så ringlade sig kön långt ut i gatan. Vi gick hänförda i solen och tittade på folkvimlet. Skulle vi handla något. Det var inte tänkt. Men när vi kom fram till ett stånd där de precis la upp nygrillade kycklingar så kunde vi inte motstå. Snålvattnet rann..det doftade ljuviligt och vi bestämde där och då att det fick bli en grillad kyckling till lunch.

 

Folkvimmel längs strandpromenaden och på varenda gata och välbesökta uteserveringar, alla verkar ha sökt sig ut i solen denna lördag.

Ja och så mycket mer av Dieppe är inte planerat att se. För i morgon bär det av igen är tanken. Till Fecamp. En mindre stad, pittoresk men med en hamn som bara är 1,5 meter djup. Så vi måste dyka upp i högvatten och ta oss igenom en sluss. Nu har vi försökt att ringa hamnen och prata med dem. För att försäkra oss om att inget muddringsarbete förekommer och att slussen är öppen till innerhamnen. Men vi fick bara prata med en telefonsvare. Vi får se om vi lyckas få kontakt senare. Men vi tänkte kasta loss klockan 06 (åhhh…sovmorgon) och så får vi försöka passa in högvattnet. Kortast väg är 30 distans men vi räknar med att ha en waypoint rent västligt innan vi viker av ner mot Fecamp, för annars får vi vinden rätt i näbben. Och därefter så tar vi ett segelben rätt söderut. Vi räknar med 40 distans och det borde göra att vi kommer fram lagom till HW (högvatten) som inträffar ca klockan 17:30.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s