Vi planerar att segla till Bologne-sur-Mer i morgon. Vi kommer att gå förbi Calais som ligger halvvägs. Calais är vältrafikerad och även om det finns en gästhamn där så verkar de flesta seglare välja att fortsätta förbi till Bologne-sur-Mer. Så även vi.
Här utanför Dunkerque är inte strömmen så stark men efter Calais så kan det bli upp till 3,5 knop. Så när vi planerade rutten så gjorde vi ett roligt excell-program där vi fyller i vilken position vi tror vi är vid och vid vilken tid.
Avståndet Dunkerque – Bologne (kortast väg 42 distans) är för långt för att vi ska kunna få till allt under medström. Och då vill vi givetvis ha medström då strömmen är som starkast. Söderut så har vi kortare tid medströmmar (ca 5 timmar) än vi hade haft om vi gått norrut (ca 7 timmar).

Vår planering för morgondagen.
Vi planerar att kasta loss klockan 05 i morgon. Prognosen säger att vi har en ren ostlig vind på ca 6 m/s till en början. Däremot rätt höga vågor, två meter. Troligtvis är det på grund av sandbankarna här utanför Dunkerque. Det är alltid högre vågor här än vid de andra hamnarna.
Vinden kommer att öka till en 7-8 meter per sekund under dagen och vågorna ska minska vartefter och vid Bologne så är de kanske bara en knapp meter höga. Sol och 10 plusgrader är utlovat.
Att vågorna är lite höga i början tror vi inte kommer vara något bekymmer även om det nog känns lite stökigt. Vi får se till att kolla att allt är riktigt surrat ombord bara. Vi gör säkert det smarta som vid Oostende och hissar seglen innan vi är utanför hamnen. Och så fort vi börjat kunna vända upp i korrekt färdriktning så bör vi få vågorna in från aktern. Och vi surfar lite med. Men visar det sig inte stämma och det hela inte alls känns roligt så har vi ju möjligheten att gå tillbaka. Vi har tittat på alternativet att gå i övermorgon. Men då kommer vinden istället att vara för svag. Wilma fungerar faktiskt bäst när det ändå blåser lite. Det blir fort många timmar på havet om man missar medström och båten kränger över vågorna pga vindbrist. Då är en frisk vind att föredra, upp med seglen och följ med bara.
Ja och så bär det av. Tanken är att det har börjat ljusna när vi kommer till Calais. Vi tror vi kommer att kunna toppa med en fart på 8 knop när vi rundar udden efter Calais där strömmen är som starkast. Men som sagt, detta är en prognos. Men flyter allt på bra så kommer vi fram till Bologne strax efter lunchtid i morgon. Då kommer vi att ha haft 5 timmar medström och kanske en 3 timmar motström.
Hamnen i Bologne har vatten, men den är lite grund på sina ställen så det känns tryggt att lågvatten (LW = Low Water) inte inträffar förrän kl 20:50.
Vi får sällskap i morgon. Vår norske vän kom till vår hamn här i gårkväll och kommer att haka på och sticka iväg samtidigt som oss i morgonbitti. Det känns alltid tryggt att vara två båtar ifall något bekymmer skulle uppstå. Man kan ju inte direkt säga att havet kryllar av fritidsbåtar så här års.

Vi hade ordnat plats åt vår norske vän och mötte upp honom med pannlampor och en angöringsskål i gårkväll.
Vi försökte ringa hamnen i Bologne-sur-Mer och varsko om vår ankomst i morgon. Men vi möttes av en telefonsvarare. Helena tog mod till sig och pratade in, tog de första meningarna på franska där hon förklarade att vi är två båtar som kommer i morgon eftermiddag. Därefter övergick hon till engelska och lämnade vårt telefonnummer och lite information om storlek på båtarna. Kanske får de sig ett gott skratt när de lyssnar av telefonsvararen (franskan behövs dammas av lite, den har legat i träda länge) Så vi får se om någon möter upp oss i morgon.
Ja nu väntar inte mycket mer än att äta och hoppa i säng. Får se om vi får någon sömn. Det här med att sätta väckarklockan på ringning klockan 04 är något vi skarpt ogillar. Vi funderar på om det är därför så många i Sverige har problem med nattsömn. Psykologiskt så är det ju en press att veta att kroppen kommer att väckas i ottan av en arg signal. Stresshormonerna går i taket. Istället för kliva upp när kroppen sovit klart och du är pigg och beredd att tampas dagen. Ja det var en tanke bara. Nu överlever vi ju någon enstaka uppgång i ottan. Vi styr ju inte över väder och strömmar. Men det får fan inte bli någon vana.
Den som inte har för mycket att göra i morgon kan följa oss på Marintraffic (länk finns på bloggen). Då kommer ni se om vi håller vår planering ungefär. Eller om vi tyckte sjön var för stökig så vi vände tillbaka till hamnen och gick och la oss igen. Den som lever får se.
Skepp o Hoj!