Tappade styrningen och gick på grund

Hej hopp.
Nu har vi just angjort i Delfzijl i Holland. Efter att ha lämnat Norderney klockan 05.30 på morgonen. Vädret var utlovat med nästan stiltje fram till klockan 12 och med lite småregn. Detta stämde bra. Vid tiotiden så började det blåsa så vi kunde stänga av motorn och gå för fulla segel. Vi hade räknat ut att tidvattenströmmen skulle gå med oss fram till klockan 12.00. Därefter hoppades vi vara framme vid Borkum Riff, för att ta ner i Eems flod medströms då tidvattnet vänder. Detta stämde perfekt. Så när vi rundade Borkum Riff så gick strömmen på rätt håll igen för oss.
 
Lagom till inseglingen till Eems flod så sa styrningen upp sig. Den hade fått nog. Styrman pimpsten fick börja handstyra på själva rodret under cirka en timme. Vi är glada för en mekanisk styrning (smile). Vad som hade hänt var att kuggkransen på rattaxeln hade släppt. Och krysskilen låg på däck. Som tur var. Så efter en timmes mekande så var allt på plats igen. Provisoriskt. 
 
Kapten sa innan vi gick ut på denna resan att han ska meka sig runt i världen. Och det stämmer ju bra så här långt. Snacka om att man blir spak när inte rodret lyder ratten utan de lever olika världar. Gissa om vi var glada att vi inte höll på att lägga till i en hamn, utan att vi var ute på öppet vatten med gott om tid att nödstyra och laga fel.
 
Kapten la sig sen på däck och sov en stund (pimpsten tog över). Det hade varit en tidig morgon. Efter en timme så vaknade han. Och fixade kaffe och liten chokladbit till besättningen. Efter några timmar så tog kapten över rodret så Pimpsten fick vila. Då satte kapten igång att spela ett spel på sin mobil. (Vi har ju en väldigt bra autopilot). När vi glider fram där längs med Eems flod i si så där 6-7 knop i en god slör, så hör vi BONK. Båda tittade på varandra och undrade; -Vad var det???
 
Sen sa det BONK BONK. Kapten tittade på ekolodet som visade 1,2 meter. (ekolodsgivaren sitter ju inte i vattenhöjd utan 1,20 m upp från botten) Gulp! Vi hade touchat botten kan man lugnt säga. Men enligt kaptens utsago så hände detta för att han ville skrapa bort snäckor och havstulpaner under kölen. Vi höll tummarna och girade 90 grader och kom ut på djupare vatten tack och lov. Tjoppe la ifrån sig spelet och höll lite bättre koll på navigationen.
 
Vi hade strömmen hela vägen in till kajen i Delfzilj och vi blev mycket väl mottagna. Sammantaget så hade vi en helt otroligt bra segling, mellan 5 och 8 knop och medströms. Lite regn men med sol på slutet till Kaptens glädje. Så vi är mycket nöjda, men kanske att en och en annan fru hade velat hoppa av när man ena dagen står utan oljetryck och nästa dag utan styrning. Och som grädde på moset så en liten grundstötning också.
 
Men man kan ju också sitta hemma i lägenheten i Halmstad och mata duvorna på Stora Torg som alternativ till ett äventyrligt seglarliv.
 
Nu ska vi stanna här ett par dagar, vi ska meka styrning. Så mer infor kommer inom kort.
 
AIS´en fick tydligen sändningsproblem en bit på vägen. Vi rundade Borkum. Lagom till inloppet i Eems flod så tappade vi styrningen. Det är tungt att styra mekaniskt och i vanlig ordning så fick Kapten Betong meka medan Pimpsten skötte segling och navigation.
 
Facit så här långt.
 
Motorproblem: 1 st.
 
Styrproblem 1 st.
 
Grundstötningar 2 st.
 
Humöret hos bestättningen är på topp. Och inget allvarligt hände egentligen, allt löste sig väldigt bra.
 
Skepp o Hoj!
 
 
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s