Plats: Amora, Lissabon, Portugal.
Vår sparsamhet ska i det närmaste ses som en del av ett entreprenörskap, då vår livsstil är frivilligt vald. När helst vi önskar kan vi faktiskt segla hem. Och återuppta lönearbete, bo mer traditionellt och äga bil. Lusten att återinrätta oss i leden har ännu inte infunnit sig. Kanske för att vi känner att det går åt för mycket omkostnadspengar, bara för att upprätthålla ett arbete. Kanske för att vi inte (längre) är sugna på att göra karriär. Men allra mest för att vi vill äga vår tid…
Med det sagt, har även vi (precis som de flesta andra) begränsningar i vår ekonomi. Skillnaden är att vi jobbar med ”små siffror”. En ekonomi i balans har alltså inte så mycket att göra med hur stora eller små inkomsterna är, det beror på hur de står i relation till utgifterna. Dock måste man vara ytterst noggrann när man lever så ekonomiskt återhållsamt som vi gör, marginalerna är inte så stora (å andra sidan kan fallet inte bli stort). Lite skämtsamt brukar vi säga att vi har ”svart bälte” i sparsamhet. Utan den hade vi inte kommit så här långt.
Det trasiga backslaget grävde en rejäl grop i plånboken och vi försöker nu dämpa det ekonomiskt fallet så gott det går. Sammantaget kostade det trasiga backslaget oss närmare 40.000 svenska kronor – frakter, felsökning, inköp och andra följdkostnader medräknade. Vem som helst som hade fått en oväntad utgift på den summan, hade ojat sig. Så även vi.
Hur som helst. Nu när papper och penna plockats fram (för att hålla extra koll på utgifterna) tänkte vi ge er insyn i vår ekonomi. Det känns lite utlämnande. Samtidigt var det just sådan information vi själva sökte innan vi gav oss av på långsegling. Alla vill veta – men få vill berätta. Men först vill vi nämna något om oss seglare. Vi brukar dela in dem i tre kategorier;
”Budgetseglaren” (som vi tillhör). I denna kategori finner man den som seglar med stramare budget, som flitigt använder tryckkokare och som inte startar motorn så fort vinden droppar. Företrädesvis seglas båtar som inte är alltför stora. I denna kategori finner man ofta ensamseglaren. Och ungdomar.
”Tripadvisor-seglaren”. Hit hör de flesta seglare. Man seglar från marina till marina, men man ankrar också. Droppar vinden blir man snart otålig och motorn startas för man vill komma fram. Mat lagas ombord – men rätt många restaurangbesök blir det med facit efter en månad. Inte sällan har besättningen appen Trip Advisor nedladdad. Segelbåten är ofta något längre än 12 meter och besättningen består som regel av ett seglande äkta par.
”Den solventa seglaren”. Inte sällan ägare till en större segelbåt eller yacht. Omger sig gärna med flertalet människor ombord, bjuder gärna med sig vänner och bekanta. Eller hyr in personal. Inte alls priskänslig. Som regel finns en fäbless för god mat och dryck, som gärna inmundigas på en bättre restaurang. I garderoben finner man så kallade ”swisch-swisch-kläder”. Det vill säga, seglarjackor av lyxigare märken som det låter ”swisch-swisch” om, när man för armarna fram och tillbaka. Sällan särskilt unga, men snygga och solbrända.
Detta är vår egna helt ovetenskapliga indelning och det kan hända att man rör sig i spannet mellan två av dessa kategorier.
Så vad kostade oss februari månad?
(För enkelhetens skull redovisar vi samtliga summor i euro).
Fasta Räkningar (båtförsäkring, privat försäkring, medlemsavgift SXK, Radiotillstånd och förrådshyra i Sverige). Sammantaget landar dessa på 128 euro per månad.
Internet & domän. Snittet landar på 45 euro per månad. (vi har 1 internet som vi delar till övriga enheter)
Hamnhyra/Varvshyra (februari månad) = 206 euro (el, vatten och moms ingår)
El o Vatten = 0 euro
Mat (inhandlat i butik februari månad) = 219 euro (frukost, lunch, middag, fika, snacks)
Nonfood (toapapper etc) = 32 euro (bunkrade rakhyvlar som var på X-pris mm)
Alkohol (inköpt i butik) = 0 euro
Café/Restaurang/Take Away = 47 euro (blev dyrare än normalt för vi saknade durk i kabyssen under tiden vi installerade backslaget)
Transport (buss, tåg, taxi) = 8 euro (delade på en Uber till ett köpcenter)
Nöjen (inträden mm) = 0 euro
Kläder&Skor = 0 euro
Apotek/Hälsoprodukter = 14 euro
Tandläkare/Sjukvård = 0 euro
Tvätteria = 38 euro (tvättade upp samtliga jackor och overaller)
Diesel (till båtens motor, spisen och värmekaminen) = 0 euro
Totala levnadskostnaden för februari landade på 737 EURO.
Wilmas underhållskostnader är inte redovisade ovan, hon har sitt egna konto och vi håller dem isär för att hon inte ska bli föremål för snålhet. För att inte säkerheten ska äventyras. Men denna gång kan vi göra ett undantag och redovisa även dessa. Under februari månad har det till Wilma inhandlats avgasslang, spackel, gul motorfärg, färg till rodret och ny takbelysning till styrhytten, samt några penslar = 180 euro. På vintern när vi står vi på land eller ligger i marina, passar vi på att underhålla. På sommaren är denna kategori ofta noll.
Hade detta varit en månad då vi seglat och legat på ankare, hade vi sannolikt landat på 450 euro förutsatt att vi inte gått in i någon marina. Och mycket lägre än så tror vi inte man kan komma, när kostnaderna hemmavid är medräknade. Låter det tråkigt i dina öron? Då ska du veta att vi aldrig behöver ställa väckarklockan. Och för att ha skoj måste man inte alltid spendera pengar!
Skepp o Hoj!
Hej på er ! Ett tag sedan jag hörde av mej, att vara pensionär och få tiden att räcka till har blivit allt svårare känns det ju äldre jag blir, har nu varit hamnfogde i Norreborgs hamn i över tio år och blir 75 år i juni månad, har därför beslutat mej för att avsluta mitt engagemang i hamnföreningen, nya krafter får ta vid, så är livet.
Man brukar säga, att yngre får ta vid, problemet i vår förening är av 48 medlemmar är hälften över 70 år och tre under femtio, så vad skall man satsa på ?
Läste er budget: den verkar stram, får nog säga att ni verkar prismedvetna, som ni
säkert känner till, har det verkligen blivit tuffa tider även här hemma , det gäller verkligen att hålla hårt i börsen, precis allt har skenat inte bara i Sverige utan runt
om i Världen, men man skall inte klaga, vi har det trots allt väldigt bra här hemma i
Sverige, flera borde uppleva Världen, då är det rätt lätt att längta hem till tryggheten.
Annars: jag bor kvar i mitt hus, har oftast kaffe bjudningar på min veranda, sommartid.
Hälsan: Som hos alla andra äldre, dagens samtalsämne, byta krämpor.
Ni får ha det fortsatt bra, jag följer er.
Hälsningar från Norreborgs hamn.
Andre`
GillaGilla
Som du skrev många som undrar och få som delar . Men tack för info ..inte för att vi seglar men vi reser ju en del på attnat sätt och upplevt genom åren att folk ”undrar” på ett lite surt sätt hur vi har råd . Man prioriterar olika 😅
GillaGilla
Hej, ja visst är det så. Vi tycker om att bjuda på oss lite och inte vara så hemliga. Allt har två sidor men vi upplever att vi på detta öppna sätt fått otroligt många vänner. En del vänner har vi fått efter att ha ropat till folk som passerat på kajen, alldeles intill Wilma. Kram!
GillaGilla
Hej André. Ursäkta ett sent svar men livet har varit lite upp-o-ner. Har du läst senaste blogginlägget. Bäste Kapten, min man är sjuk. Var rädd om dig! Kram.
GillaGilla
Hej ! Har följt er av och till, sedan vi träffades o drack kaffe på min ”Altan” för sju år sedan, själv har o är jag ingen flitig skrivare, läser hellre. När jag nu läser att Kapten Fredrik insjuknat och ni måste avbryta er fortsatta seglats i all hast.
Ber därför att få framföra mitt ödmjukaste tack för allt ni har delat med er under de här åren, sen saknar jag ord————–
Ta vara på tiden och försök njuta o leva så gott det går.
Många varma tankar går till er.
Hälsning Andre`
GillaGilla
Hej André och du om någon har ju följt oss längs med vår segling från (nästan) allra första början. Vi minns fortfarande den fantastiska fikastunden vi hos dig på den mysiga altan. Det är vi som ska tacka för att du velat följa oss på våra äventyr. Det kommer uppdateringar vartefter, så häng gärna kvar på bloggen. Kramar från oss båda!
GillaGilla