Här kommer fortsättningen på turerna kring vårt trasiga backslag. Men först länkar vi till del 1, om du missat den. (Del 2 finner du längre ner på denna sida).
Amora, Lissabon, Portugal.
Del 2…
Innan vi fattade några beslut över huvud taget kring hur vi skulle göra med vårt trasiga backslag, fortsatte Kapten söka svar. Något måste ha orsakat den korta livslängden på backslaget – och tog vi inte reda på anledningen, fanns ju risken att vi skulle hamna i samma sits igen efter fem år. Anledningen till att vi från första början bytte motor och backslag (för fem år sedan) berodde på att den typen av backslag inte tillverkades längre. Att lägga stora pengar på att laga ett gammalt backslag och montera det på en ännu äldre motor, kändes oförsvarligt. Särskilt som prislappen för en helt ny drivlina med garanti och allt, inte var makalöst mycket dyrare. Men innan vi bestämde oss för vilken motor vi skulle köpa, behövde vi ta reda på lite fakta. En fråga rörde just vår roterande axel, på Wilma snurrar propelleraxeln (förvisso långsamt) även under segling. Vi behövde en drivlina vars backslag tålde att axeln snurrar även efter det man stängt av motorn.
Valet föll på Vetus. Priset var bästa tänkbara och likaså fick vi till svar att backslaget tål att segla med axeln roterandes (vår återförsäljare kollade upp frågan åt oss). Väl levererat monterade vi drivlinan – vi byggde om motorbädden, förlängde propelleraxeln och måttade in motor och backslag med hjälp av laserpass. Sedan dess har vi seglat och allt har fungerat nästintill perfekt. Allt frid och fröjd och vi gillar vår knallgula motor.
Tills fram i somras då missljudet plötsligt dök upp. Kunde problemet trots allt bero på att axeln snurrat under segling? Förutom att prata med experter, lusläste vi manualen för vårt backslag. I den stod ingenting om att man man ska undvika segla med roterande axel. Lasse på Trans Auto menade dock att man emellanåt behöver starta motorn kort, för att bygga upp oljetrycket (för att backslaget ska få smörjning). Under åren har deras rekommendationer ändrats från ”var 8e timme” till tätare intervaller. Till idag då man menar att man helst inte ska segla alls med roterande axel. Detta är alltså Trans Auto´s rekommendationer (Trans Auto är alltså inte vår återförsäljare, utan ett företag som arbetar för den breda marknaden, bland annat med transmission för den marina industrin).
Den enda rimliga förklaringen till att vårt backslag gått sönder efter knappt 1300 gångtimmar med motorn, måste helt enkelt bero på att propellern fått snurra under segling (som ni förstår har vi med råge seglat mer än vi motoriserat). Med garantitiden passerad kunde vi inget annat göra än att ta upp frågan med Vetus, och hoppas få gehör. Att kunna mötas i en schysst överenskommelse hade varit önskvärt och på så vis slippa ta hela den ekonomiska smällen själva. Därtill ville vi försäkra oss om att ingen annan seglare i framtiden, råkar ut för samma sak som oss. Det kändes viktigt att upplysa Vetus om detta (för det kunde ju bero på okunskap) och i sånt fall riskerar ju problemet fortgå. Faktum är att vi bara för ett år sedan, fick vi vår bästa kompis Konstruktören att välja en Vetus. Han har således också en roterande axel när han seglar, som även den riskerar gå sönder i förtid. Idag känns det lite som vi lurat vår bästa kompis och vi hoppas verkligen, att hans backslag inte hunnit ta skada.
Vi tog upp frågan med vår återförsäljare Pontus i Lysekil, som absolut förstod. Pontus är en hyvens schysst kille (som vi alltid kunnat vända oss till med frågor om motorn). När vi nu tog upp problemet, bollade han detta i sin tur med Vetus centralt. Tyvärr var agenten inte intresserad av att diskutera någon kompensation för vår del. Och när vi själva tog kontakt med folk högre upp i företaget, för att vädja om att de (som företag) borde upplysa sina kunder om att backslagen de säljer, inte bör monteras på båtar vars propelleraxel roterar under segling – möttes vi av ett svalt intresse. De menade att problemet knappt existerar (eftersom det är så få båtar som har roterande axel när man seglar). Högst märkligt resonemang. Vi känner då flera seglare som har exakt samma lösning som vi har. (Man vill väl inte med vilje lura på folk fel sorts motor, bara för att få sälja?) På vårt förslag att skriva in detta i manualerna, blev svaret att det skulle bli för kostsamt. Kapten kontrade med att ”ni kan ju sätta i en klisterlapp i manualen, med den nya informationen” och ”ändra i texten på hemsidan”. Samtalet var inte otrevligt, men det kändes som ett försvarstal från deras sida. Lite synd.
Det svala bemötandet kunde möjligtvis bero på rädsla för en så kallad ”recall”. Ni vet, när företag måste återkalla produkt eller information om produkt från marknaden. Det kan både bli kostsamt och ge dålig publicitet. Därför ”erkänner” inte företag sina misstag, förrän de måste. Våra avsikter är dock enkom av godo, vi vill bara försäkra oss om att ingen annan råkar illa ut. Så är du seglare i tagen att köpa en Vetus-motor, ska du veta – att det än idag (fem år efter vi köpte vår motor) inte framgår någonstans att du INTE bör segla med roterande propeller. Den enda säljaren vi tror skulle försäkra sina potentiella köpare om detta, är Pontus i Lysekil. Eftersom han nu också blivit varse, precis som vi. Så handla av honom. Och är du det minsta osäker på vad som gäller kring backslag (om det gäller Twindisc eller Tecnodrive) så ta en kontakt med Trans Auto i Södertälje, de är generalagenter för Sverige av dessa två backslagstyper. I vårt tycke är Trans Auto de enda som riktigt kan transmission och har kunskap.
Hela den här historien slutade skulle man kunna säga, både bra och dåligt. Pontus förstod vår besvikelse. Att backslaget i förtid gått sönder, som resultat på ett felaktigt svar på en av våra frågor om installation, var ju olyckligt. Därför gjorde han vad han kunde – han fixade ett så bra pris för ett nytt backslag, han bara förmådde. Jäkligt glada blev vi. Och allt hade varit frid och fröjd om det inte vore för en liten detalj bara…Kapten råkade beställa fel backslag!
Fortsättning följer…