Att korsa gränsen med vindrodret

Gibraltar/La Linea, Spanien.

Snubblande nära höll vi på att dra en uppdiktad historia för er kära läsare. Om hur vi blivit jagade av tullen efter att vi lyckats få en tatuerad muskelknutte med skåpbil att ställa upp att ta vårt vindroder över gränsen. Och att vi blivit påkomna och det hela slutat med en rafflande biljakt. Fullt pådrag med farbror polis i hasorna. Och inlägget hade vi tänkt avsluta med ett erkännande om att vi dragit en vals, farit med osanning och ljugit för er (gud förbjude). Allt för att fånga er i ett spänningsdrama på högsta nivå. För verklighetens förflyttning av vindrodret skulle visa sig bli betydligt mer odramatisk än vad vi gett sken av…

Inte desto mindre spända var vi, för kontroll kunde vi räkna med. I vart fall om vi tog vindrodret genom tullen och passkontrollen borta vid flygplatsen. Förutom det alldeles uppenbara att vindrodret skulle synas om vi bar på det, kändes den två kilometer långa promenaden inte särskilt lockande (puh, sa vi att vindrodret väger 40 kilo?). En biltransport över gränsen hade varit bättre. Men nu kände vi ingen muskelknutte med tatuering och skåpbil – och inte någon annan heller för den delen som tänkt korsa gränsen inom de närmaste dagarna. Dessutom ville vi ogärna utsätta någon annan än oss själva för tullens eventuella frågor. Det enda rimliga var att ta vindrodret över vattnet…

Med blott en flygplats mellan oss i Spanien och vindrodret i Gibraltar, fick jollen bli vår lösning. Vi tog det i två steg. Först promenerade vi över till Marcus båt (på den andra sidan gränsen) och monterade bort vindrodret – och vi plockade isär det till mer hanterliga delar. Vindrodret lämnade vi därefter kvar i Marcus båt. Så gick vi själva, denna gång med ännu ett paket bacon som smuggelvara i vår ryggsäck, hela den långa vägen från hamnen i Gibraltar, över flygplatsen och vidare bort till vår marina och väntande Wilma. Där sjösatte vi jollen och hissade ner utombordaren. Dagen var för ovanlighetens skull väldigt stilla, annars blåser det alltid i sundet mellan Europa och Afrika.

Tanken var att Styrman Pimpsten skulle följa med som distraktion. Blond och långhårig (med en sjalett om huvudet och fikakorg i knät) skulle hon bli den perfekta ursäkten för frågvisa myndighetspersoner. För säkerhets skull hade vi tankat utombordaren till max för att inte behöva fylla på under färden. Iväg bar det (med pass på fickan). Ut ur marinan i La Linea och vidare bakom de ankrade fartygen som låg på redden. Tills vi kunde svänga in mot den mer eller mindre avstängda marinan på Gibraltarsidan.

Nu var vi inte så oroliga för hamnpersonalen där, de hade fått ett mejl av Marcus om att hans vän skulle montera bort hans vindroder och frakta iväg det. Så risken för att vi skulle bli tagna för att vara tjuvar var minimal. Väl framme lyfte vi snabbt över vindrodret och ner i jollen och puttrade ut ur hamnen i riktning mot Spanien. Ingen verkade bry sig om oss. När vi däremot passerade vårt egna hamnkontor på den spanska sidan blev vi stoppade av en hamnvakt. ”Vart är ni på väg”, ville han veta. Han ville försäkra sig om att vi inte var några inkräktare. Vilket vi inte alls var (i denna hamnen, men däremot i den vi kommit ifrån). ”We are going to our boat Wilma on Pontoon 7” kvittrade Styrman med sitt blonda hår och sjalett. Hamnkillen nickade bifallande och en stund senare kunde vi förtöja och bära ombord vindrodret. Puh…projektet hade tagit nästan en hel dag.

Nu hänger vindrodret inte upp sig själv i aktern. Vi behöver göra fästen och av erfarenhet vet vi att marinorna inte är så pigga på att man står och svetsar på sin båt. Men för detta har vi en säker plan…

Skepp o Hoj!

Äntligen tillbaka hos Wilma med vindrodret…
Vindrodret är ett lån och helt i sin ordning att hämta (det har vi papper på). Men skönt är att slippa nyfikna frågor från tullen. Däremot kan det ligga ett paket bacon i kassen…och det är inte ok.

Over and Out

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )