Låst växelspak före Mallorca

Nu är vi på Mallorca, i ankarviken invid Pollenca där vi var för nästan exakt fyra år sedan. Seglatsen hit togs i två ben, eftersom vi var tvungna att lämna den statsägda marinan på Menorca efter våra fem dagar där. Vindarna skulle inte gå i vår favör förrän dagen därpå. Så vi puttrade glada ut från Ciutadella och upptäckte på vägen ut ur naturkanalen att vi inte kunde gasa på. Alltså, det gick att lägga i växeln men inte att öka varvtalet…

Vi vågade såklart inte bråka med växelspaken, oskönt vore det ju om något hände så vi plötsligt inte hade någon framdrivning. Så vi gled sakta ut mot den oändliga ytan som havet erbjöd och först när vi satt segel och kommit på behörigt avstånd från land kunde Kapten börja mecka.

Anledningen till att växelspaken krånglat var uppenbar, för Kapten hade medan vi legat i hamn lossat på växelvajern för att kunna mäta den. För att veta hur många meter ny som ska köpas då vajern suttit där i 40 år (och det numera går trögt att få i ”fram och back”). När han därefter monterade tillbaka vajern gjorde vi ett litet test så vi såg att växeln gick att få i. Men vi testade aldrig att gasa på. Vilket vi kanske så här i efterhand skulle ha gjort. Så nu låg vi där en bra bit utanför land och meckade, Styrman styrde Wilma och testade att lägga i växelspaken på Kaptens order och han å sin sida, korrigerade vartefter den information han fick. Det var knepigare än det låter, små var marginalerna att hitta tillbaka till den lagom tröga växelspaken vi hade haft från början. Men till slut kunde vi fortsätta och satte då kurs mot en ankarvik på södra sidan av Menorca.

Där var vattnet azurblått. Och vore det inte för den droppande vinden som gjorde att alla båtarna i bukten började pendla likt metronomer (eftersom skroven la sig med bredsidan till havet och svallen) skulle platsen ha varit ett riktigt paradis. Nu hade vi tur, för Wilmas svulstiga kropp och tyngd gjorde att hon inte alls gungade som de andra båtarna. Medan en båt svängde än hit, än dit, så det såg ut som något som kunnat platsa som åkattraktion på ett tivoli. Att sitta i den masttoppen hade säkerligen gjord den entusiastiske alldeles lycksalig, medan den åksjuke hade spytt ner däcket. Nu var detta tack och lov inte vår båt, även om Wilma gungade betänkligt också. Därför var det inte med någon större sorg vi tidigt nästa morgon drog upp ankaret och satte kurs mot Mallorca.

Havet låg till en början blankt. Vilken fantastisk dag på havet. Eftersom vi gick för motor passade vi på att tillverka dricksvatten och det blev även en dans med dammsugaren genom båten. När sedan de utlovade medvindarna kom, stängde vi av motorn och började segla. Till en början lite långsamt då vinden var måttlig till att på slutet få rejäl skjuts på havet. Wilma sköt fram som en frustande tjur och gjorde närmare nio knop när vindmätaren noterade över 14 meter per sekund (28 knots wind). Seglingen var skulle man kunna säga, frisk och sportig – och Wilma hävdade sig gott mot de få andra segelbåtarna som även de var på insegling till Pollenca. Eftersom de hade revat, men inte vi.

Alldeles före vi kom fram till ankarviken tog vi ner seglen, därefter droppade vi ankaret på ungefär samma ställe som för fyra år sedan. Varför vi minns tidpunkten (och platsen) så väl, beror på att Kapten fyllde år när vi var här. Samt att vi fick ett trevlig besök från vännerna Sabina och Niclas från Vaxholm. Ja, tänk vad vad tiden går…

Men minnen till trots, har vi faktiskt saker på agendan även denna gång. Men om det får ni läsa i nästa inlägg!

Skepp o Hoj!

När vi meckat klart med växelvajern styrde vi mot denna fina ankarvik…

Härligt blått men oj så det gungade från svallen under natten…

Nästa dag kastar vi loss och får till en början alldeles lugnt på havet…

Ännu lugnt…

Insegling mot Pollenca i friska vindar…

Over and Out

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )