Hjälplösa kvinnor…

(…borde portförbjudas på båtar…)
 
Parets båt seglade herrelös, tills den seglade på ett rev och tappade kölen… (Bild från tidningen På Kryss)
 
 
Amora, Portugal
 
I På Kryss (länk här) läser vi med bestörtning om kvinnan som hjälplöst såg sin man falla över bord. Hon saknade kunskap i att hantera båten och kunde inget annat göra än att se sin man försvinna bort i vågorna….
 
Och varje gång vi läser om något liknande så blir vi både arga och upprörda. I det aktuella fallet så saknade kvinnan kunskap i hur man manövrerar en båt och hon visste heller inte hur man tar ner seglen. Hon lyckades via satellit-telefon ringa hem till dottern i Polen och på den vägen kunde sjöräddningen kontaktas. Men det tog sex dagar innan man lyckades hitta båten och rädda kvinnan. 
 
Olyckan känns onödig. Mannen saknade flytväst och kvinnan stod hjälplös och båten saknade en sändande AIS. Den livflotte som fanns ombord utanför akterns pulpit kastades aldrig i vattnet. 
 
Vi tror tyvärr att det är rätt vanligt kvinnor känner sig osäkra på hur de skulle hantera en man-över-bord-situation. Och här vill vi dela ut en käftsmäll till såväl männen som kvinnorna. Kapten ombord, oftast en man, sörjer inte för att tillräcklig kunskap finns ombord. Han tränar helt enkelt inte sin besättning, sin kvinna. Och kvinnor undviker att ta rodret och skaffa sig nödvändig kunskap. De är ointresserade och rädda för att göra fel. 
 
Först och främst måste man vara överens om att alla MOB-situationer (MOB= Man över bord) är allvarliga. Man seglar fort i från den som trillat i vattnet. I svallen så förlorar man inom kort ögonkontakten med den nödställde. Och seglar man så ska den kvarvarande besättningen ombord hinna slänga i livbojar, livflotte, kastrep och annat som står till buds, ropa på hjälp, starta motorn, gå upp i vind, ta ner segel, vända tillbaka, hitta vederbörande i vattnet och sen lyckas plocka upp personen…på så kort tid som möjligt. (Går man enkom för motor så blir ju situationen betydligt enklare…om man nu kan kalla en MOB-situation för enkel…)
 
Det är därför vi ombord på Wilma envisas med att vi båda lägger ut och lägger till från hamn. Att vi båda manövrerar och navigerar, att vi båda pratar på radion, att vi båda vet hur man seglar och hanterar båten under motorgång. Och att vi båda vet hur vi gör vid en eventuell man-över-bord-situation…
 
Till skillnad mot många andra långseglare så envisas vi med att bära flytväst, så även i lugna vatten. Bara då vi är nära land kan vi välja att vara utan…men så fort som vi kommit ut på öppet hav så gäller flytväst på. Båda vet hur vi får i livflotten i vattnet och hur vi hissar upp den andre ur vattnet (själva har vi fotsteg på rodret alternativt att vi använder jollens fall, därav den nyinförskaffade vinschen för att göra Pimpsten stark som en björn).
 
Även i dessa lugna vatten bär vi flytväst…
 
Och för vår egen del så har vi en epirb, en nödsändare ombord. Kastar vi den i vattnet så aktiveras automatiskt en räddningsaktion där information om båt, besättning och position finns. 
 
Pimpsten skulle därför via detta inlägg vilja be sina seglande medsystrar att fundera över hur de själva skulle klara en man-över-bord-situation. Finns rutiner och kunskap? Kräv att få lära dig! (att sitta på däck och måla naglar får man göra först när man lärt sig båten…).
 
Och Kapten skulle vilja be sina seglande medbröder att fundera över hur deras kvinna skulle klara en eventuell man-över-bord-situation. Vet du till faktum att hon känner till allt på båten såsom du själv gör? Och inte hindrar du väl henne från att lägga ut och lägga till i hamn bara för att du är rädd om lacken på båten…?!
 
 Vår senaste säkerhetsdetalj, ett högre räcke…
 
För det är självklart en fantastisk styrka att båda kan hantera båten likabra den andre förutan. Vi kan nog inte tänka oss någon situation där den ena har bättre fördel än den andre, annat än det faktum att Kapten har större muskelstyrka. Visst är Kapten bättre skillad på det tekniska…men Pimpstens kunskaper på området överträffar nog många andra mäns. Och det finns ingen genväg tyvärr, man föds inte med kunskap…utan det är övning, övning, övning som gäller.
 
En sak är vi rörande överens om…en man över bord-situation ska över huvudtaget inte inträffa. Redan då är katastrofen en faktor…och vi vill för allt i världen inte läsa om olyckor som ovan. Vi har många seglande vänner som korsar stora hav…det får bara inte hända något…var rädd om dig!
 
Skepp o Hoj!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 reaktioner på ”Hjälplösa kvinnor…

  1. Hej på Er. Kunnskap betyder allt, både för seglare och andra.Kappseglare vänder kappan efter vinden för att nå målet först,långfärdsseglare bör börja som kårtvägsseglande, för att lära sig förstå navigation knopar segel motor m.m.och framrör allt saifty first. Ni har så rätt så Ni kanske kan starta en seglarskola om Ni återvänder till kalla Svedala. Kram FELIX

    Gilla

    • Ja en seglarskola kanske man skulle kunna ägna sig åt den dagen…om man kan få ungdomarna att släppa sina datorer och intressera sig för utomhusaktiviteter vill säga. Häpp! Och Kram

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s