Ett av argumenten…

(…till att måla Wilma vit på skrovsidorna…)
 
Obs…vi spottar ur oss blogginlägg som en bättre uttagsautomat på Gekås i Ullared…missa inte förra inlägget där vi dessutom bjuder på hemmagjord film…
Man ser en viss likhet i skrovform och färgsättning mellan Wilma på bilden ovan och…
…den här båten. Även den en Colin Archer, räddningsbåten Biskop Hvoslef som tjänstgjorde mellan 1933 och 1965 (bild lånad från Wikipedia)
 
Amora, Portugal
 
I samband med vårt upprop om vilken färg Wilmas skrov ska ha i framtiden så har det kommit lite kloka tankar kring Wilmas historiska arv. Ja och då syftar vi inte på Wilmas egna förhållandevis korta liv, utan på arvet från hennes förfader Colin Archer.

Wilmas är av båttypen Colin Archer. Hon har alltså fått namn efter sin konstruktör. Och den där Colin var ingen dumskalle precis…

Han föddes 1832 i Larvik i Norge av skotska föräldrar, därav hans engelskklingande namn. Han var en begåvad liten gutt, duktig i matematik. Och han fick efter sin skolgång arbete som snickare på ett skeppsvarv. Senare for han till Australien där han kom att stanna i flera år. Men år 1861 så återvände han till Norge på grund av sin faders sviktande hälsa. Då var han ekonomiskt tryggad och han ville göra karriär som konstruktör för mindre båtar. Så han läste in den saknade kunskapen och så började hans bana som båtkonstruktör och båtbyggare.

Colin Archer var känd för att rita och bygga mycket sjödugliga båtar. Och en dag så var den norske läkaren Oscar Tybring ute och gick i stormigt väder vid havet. Han blev då vittne till en båt som förolyckades ute på havet. I sin förtvivlan över att inte kunna göra något så startade han föreningen Norsk selskab till de skibrudnes redning, det som senare kom att bli Sjöräddningssällskapet. Och man bad Colin Archer konstruera en båt grundad på hans sjövärdiga lotsbåtar, som kunde bistå fiskeflottan när de hamnade i nöd.

 Och år 1893 så sjösattes den första båten och den fick namn efter sin konstruktör. Colin Archer (RS1) blev känd år 1894 då skutan räddade 36 människor från att förolyckas utanför Varangerhalvön. Efter detta så följde beställningar på fler räddningsbåtar och dessa blev stationerade runt den norska kusten.

 

Colin Archer himself…( Bild lånad från Wikipedia…)

Wilma är en säker och sjöduglig båt. Hon tål mycket och klarar riktigt tuffa förhållanden ute på havet. Wilma är till viss del lite omritad i aktern, för att få ett bättre släpp och därmed bättre seglingsegenskaper.

Så detta är orsaken till varför skrovformen på Wilma ser ut som den gör. Och de gamla räddningsbåtarna var vita i skrovet, inte sällan hade de en röd dekorlinje under relingen. Och det är till bakgrund av detta som flera av våra följare har röstat på att Wilmas skrov även fortsättningsvis ska vara målad vit. Och då hennes brädgång är röd, så liknar hon ju originalbåtarna även färgmässigt.

Vi fick ett youtubeklipp länkat till oss av vår engelska vän John, där man får se en Colin Archer in action segla i hårt väder. Vi lägger upp länken här (i slutet av blogginlägget)…se och njut. Således kan säkert alla förstå att Wilma varken är eller någonsin kommer att bli någon snabbseglarbåt. Vi är som regel alltid sist till hamn…men i gengäld tar hon oss säkert igenom alla oroliga vatten och väder. Wilma tål det mesta!

 

En bild från Wilma när hon ligger på en hård kryssbog…

 

Så sett utifrån denna bakgrund, så väger valet av vitt skrov lite tyngre än rött. För vi är stolta över hennes historia och för sin fina sjöduglighet. För är vädret riktigt illa, storm och piskade sjö, så är sannolikt Wilma som en Colin Archer-båt den båten av alla som klarar sig bäst. Då kan snabbseglarbåtarnas ägare stå där med sina långa näsor och kanske havererade båtar.

Det viktigaste är att komma fram till nästa hamn säkert, inte nödvändigtvis att vara först. Tycker vi.

Se gärna filmen och kanske kan ni precis som vi, se likheten mellan Wilma och denna båt såväl konstruktions- som färgmässigt. Vi känner igen oss i hur Wilma rör sig i vattnet när vi har grov sjö…Varsågoda:

 
Skepp o Hoj!
 
(ps. Colin blev en gammal man, 89 år)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s