Slipa och måla…

(…ny fas inledd…och vi börjar kunna se slutet på denna ökenvistelse…)
 
Kapten slipar Wilmas skrov ovanför vattenlinjen…
 
Amora, Portugal
 
Känslan är onekligen god så här med motorn teststartad och körd. Skönt att lägga det betinget åt sidan för att istället fortsätta med målningen där vi senast lämnade den. Det kanske inte verkar vara så mycket kvar, men det är en hel del lager att lägga. Först har Kapten slipat sidorna ovanför vattenlinjen. Men därefter ska vi på med rätt många lager Jotamastic (ja vi lovordar denna färg nästan lika mycket som Rocna-ankaret). Nu när vi står på land så vill vi passa på att göra ett gediget jobb, så vi slipper att plocka upp henne för underhåll på några år…
 
Det som gör det lite trixigt är att vi har halva däcket kvar att göra också, och vi måste leka ”inte-nudda-mark” när vi ska in och ut ur båten. Vi får kliva på sittbrunnsramen så det blir att klänga som en apa från stegen till ramen och därefter ta elefantklivet till nedgångsluckan (våra barnbarn hade sannolikt älskat att var på båten nu).
 
Vi pratade med Rafael, varvsägaren, igår. Vi pratade om när vi kan tänkas göra ett andra lyft. När vi lagt bottenfärg så vill vi ha Wilma ompallad så vi kan spackla upp och måla de ytor där pallningen stått. Rafael kom med en mycket klok synpunkt.
 
-När ni har målat bottenfärg och ni har sidorna ovan vattenlinjen klar…så måste ni låta färgen sätta sig ordentligt…nu på vintern så torkar det inte så fort…
 
Och så pekar han på båten bredvid som bär det lustiga namnet Dad´s Mistress. Och på sidorna av den båten så ser man tydliga avtryck från banden från subliften. Rafael fyllde i;
 
-Er båt är så tung så det kommer bli märken i skrovet om ni inte väntar tillräckligt länge…så ha inte bråttom… låt färgen härda först…
 
Och med tanke på hur grannbåten ser ut, så har då ju inte vi alls någon lust att få Wilma ful och full med märken direkt efter att vi målat henne fin. Ja ja…man får väl vara tacksam att man ändå är på en breddgrad där man kan måla  och arbeta utomhus hela året om. Men fukten och daggen lägger sig tidigt och målningsfönstret är därför litet. Så det får det ta den tid det tar. Vi ligger i vart fall inte på latsidan utan arbetar på så mycket som fukt och dagg tillåter…
 
Så det blir en jul här på varvet och sannolikt ett nyår också. Och sen nya tag inpå nya året. Detta året liknar i mångt och mycket förra året då vi låg och tryckte i Holland länge. Vi bytte propeller och byggde ankarbox och var hem en sväng till Sverige. Sen lämnade vi Holland någon vecka in i januari. Detta år ser det ut att bli likadant, fast uppehållet blev i Portugal. Den största skillnaden är nog vädret. För i Holland kunde vi inte gå runt i t-shirt om dagarna som vi kan här. Nä där hade vi till och med lite snö och is i kanalerna.
 
Så vi har det nog bortskämt bra ändå…
 
Skepp o Hoj!
 
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s