Det finns fler båtar som heter Wilma, denna fann vi på en av våra promenader i hamnen.

Nu är inte materialet betong som på vår Wilma. Men det finns ju en given anledning till namnvalet på vår båt. Namnet Wilma anbilangar på Wilma i Familjen Flintstones, ni vet den där serien som utspelar sig i en stenåldermiljö. Deras hus är av sten, så även deras bil. Och hade de en båt, så skulle ju den givetvis vara av sten. Huvudpersonen i Flintstones är ju Fred (lite lustigt eftersom Tjoppe egentligen heter Fredrik) och hans fru heter då Wilma. Så vår båt heter Wilma för att den i det närmaste är en stenbåt.
Nu inväntar vi lite bättre väder, inte bara för att segla vidare, utan även för att kunna sätta dit namnet S/Y Wilma på skrovet. Valet av typsnitt kommer mycket väl harmonisera med familjen Flintstones, så håll utkik i inläggen inom snar framtid, så kommer ni får se hur det blev. Om varför båten på bilden ovan heter Wilma har vi ingen aning om. Det är en plastbåt och kanske är det ägarens gamla flamma som avses. Eller möjligtvis Helenas systers hund, som heter Wilma.

Wilma Flinta.

En annan Wilma. Voff
Vi håller som sagt på att planera in nästa segeletapp. April har ju varit väldigt kall minst sagt. Och vi försöker pricka in en dag som i och för sig inte behöver vara särskilt varm, men gärna uppehåll och någorlunda gynnsamma vindar. Vi har ju inte bråttom så vi kan gott ligga på Öckerö och äta god mat och umgås med vännerna tills vi får bra segelväder. Och nu ser söndag ut att bli hygglig. Planen är Danmark, Læsö eller direkt till Anholt om den vinden visar sig bättre. Vi vill ju om möjligt ha vinden med oss men av någon anledning så blåser det nästan alltid västligt på västkusten. På SMHI så ändrar de vindriktningen ideligen för helgen så det blir intressant att se vad det till slut blir.

Vi var inne i Göteborg i lite ärenden häromdagen och vi passade på att promenera längs med Drömmarnas Kaj. Det är ju intressant att gå där, men vi blir inte direkt sugna på ett nytt renoveringsobjekt. Tyvärr så blir det sällan någon reda med flertalet av dessa båtar. Entusiasmen finns men det krävs så mycket mer för ett stort båtprojekt ska kunna ros i land. Inte minst tid och pengar vilket är en bristvara för de flesta. Så åren går och båtarna ligger kvar. Det blir liksom presenning på och presenning av. Vi såg ingen byggaktivitet alls, det bådar inte gott. Vi är lite kluvna kring detta, ett fantastiskt marint arv ligger här. Men ska båtarna bara ligga intill kaj och inte få sin välbehövliga renovering för att kunna blomstra, när ett fartyg väl är såpass nedgånget att det står utom hopp om räddning, ja då är det bättre att hugga upp det. Under alla gånger vi promenerat där har det alltid legat något fartyg sjunket. Denna gång var inget undantag.

Problemet är att många gånger kan du köpa ett gammalt uttjänt fartyg för bara en krona. Man tror att man kan renovera upp detta för några tusenlappar avsatta från sin lön. Det går inte. Någon läsare som blir sugen??
Så om ett par dagar kastar vi loss, ni följer väl oss via Marintraffic?!
Skepp o Hoj!
Visst är det väl så att många vill men få lyckas dra en stor renovering i hamn.
Men där finns dom som gör det se på er själva ni gjorde det nästan omöjliga.
Nu får ni snart kasta loss annars växer det alger i botten på båten.
Tack för all trevlig läsning ni tillför.
Trevlig Valborg
Kenneth (minicykel från Trelleborg)
GillaGilla