Utsläppta tillsammans

Min resa tog mig inte så långt bort denna gång, däremot gjorde det för Caroline som flög ända från Toronto för att träffa mig. På flygplatsen i Köpenhamn mötte jag henne på ett smått överraskande sätt; med mig hade jag en skylt där det stod ”Caroline, jag är din nya övervakare”. Det blev många skratt i ankomsthallen, inte bara för Caroline utan även från andra som passerade skylten…

Caroline har jag känt i några år nu, första gången vi träffades var i Tunisien den vintern vi övervintrade där. Sedan snart ett år tillbaka har vi varje vecka kopplat upp oss på videosamtal, för att prata och för att stötta varandra; vi har båda hamnat i en rätt lika livssituation. Nu dök hon upp i ett Köpenhamn som kanske inte bjöd på sitt allra bästa väder. Men kul hade vi ändå – och det blev såväl kulinariska som kulturella upplevelser med många skratt och trötta fötter.

Här kommer en liten bildkavalkad från våra dagar ihop…

Ja visst var Caroline värd att mötas på ett överraskande sätt – med en skylt som förkunnade att jag minsann är hennes nya övervakare (Probation Officer). Det var ju såklart inte sant, men kanske att vi både hade behövt en övervakare i Köpenhamn…
Monastir, Balearerna, Gibraltar, Köpenhamn och Halmstad. Många är platserna vi setts på och fler lär det bli för vi har så galet skoj ihop…
På väg till Nyhavn…
Jisses, nästan direkt höll Caroline på att bli uppäten av ett danskt lejon…
Middagen intogs i Kødbyen, ett köttförpackningsdistrikt som förvandlats till ett kreativt kluster med restauranger, caféer och gallerier mm…
Servitören var en skön kille vars skämt haglade över vårt bord…
Nästa morgon åt vi den godaste (och garanterat den mest onyttiga) frukosten någonsin på konditori HART. Bageriet öppnades av den amerikanska kocken Richard Hart, som tidigare var chefsbagare på Tartine Bakery i San Francisco, Kalifornien. Genialiskt drag att ta sig an den danska marknaden eftersom vi alla vet att danskarna älskar sitt wienerbröd (och vi med).
Alldeles höga av socker drog vi på museum och jag fann en snygging längs med vägen…
Bland vacker konst strövade vi runt på Glyptoteket…
Medan Caroline fotograferade nakna kvinnor…
…försökte jag stjäla till mig en kyss (men killen hade bara ögon för sin något stela och bleka dam).
Även vi passade på att skapa oss en något konstnärlig look…
Från finkultur till fulkultur… vi passade på att se Christiania; stadsdelen som fungerar som ett parallellsamhälle och som det ibland stormat kring på grund av invånarnas liberala syn på droger och fria tänkande. Vi läste att Christiania idag är Köpenhamns fjärde största turistattraktion…
Dags att fylla på magarna, en dansk hamburgare satt fint… (det är såhär ett ansikte ser på en kvinna som inte längre är ung men samtidigt obotligt barnslig).
Kolla in bilden! På hotellet tar jag en selfie när plötsligt Caroline kliver in i mitt synfält och upptäcker det. Hon tvärnitar och backar ur bild igen, men då var det redan försent… ha ha ha…
Sista dagen och vi har tagit oss till Torvehallarne; en urban marknadsplats med en massa god mat och dryck…
Utmed en smal bardisk slår vi oss ner och beställer små mumsbitar av smörrebröd…
Mitt på dagen och en dansk liten öl slinker ner minsann. Därefter tar vi tåget till Sverige och Halmstad…
Välkommen till Halmstad, Caroline…
Caroline i min lilla lya, vi äter gott och har det riktigt mysigt…
Och såklart visar jag henne runt i min stad…

Med halva tiden spenderad i Köpenhamn och den andra i Halmstad blir det till sist dags att vinka farväl. Måndag morgon och jag följer Caroline till tåget. Det sista fotografiet på våra dagar tillsammans tar hon inne från kupén strax innan tåget rullar mot Köpenhamns flygplats. Och jag visar henne (teatraliskt) hur mina tårar rinner…

Teatraliska tårar på tågstationen…

Tack Caroline, för fantastiska dagar! Det kändes på något vis som vi blev utsläppta tillsammans; från våra annars så förunderliga liv som efter motgångar är under stor förändring, till något härligt förlösande. Vi ses snart igen. Frågan är bara vart i världen…