Kaptens ”banka-planka”

Mellan oss seglare i hamnen handlar samtalen huvudsakligen om två saker. Det ena är om den motorbåt som sjönk intill kaj för ett par veckor sedan. Dagligen jobbar dykare på att få den upp till ytan igen. Men det misslyckas ständigt och har blivit något av en följetong…

Den andra frågan rör såklart kriget i Ukraina och inför stundande seglingssäsong frågar sig många, vart man tror sig kunna segla säkert i sommar. Eskalerar oroligheterna så vet man inte. Framför allt funderar de som planerat segla österut, mot Turkiet, huruvida detta kommer att fungera. Det diskuteras B-planer och även C, där den sistnämnda är att stanna där vi befinner oss. I Afrika på behörigt avstånd från Europa. Det är inga problem att få stanna i Tunisien men efter tre månader i landet måste man betala en blyg turistskatt på 20 dinarer per vecka och person (ca 60 svenska kronor). Båten får stanna i två år utan bekymmer men därefter kostar det skjortan. För varje nytt påbörjat halvår efter tvåårsdagen måste man betala motsvarande 30.000 kronor, förutom hamnhyran (men den är inte så dyr). För den nyfikne kan vi berätta att vi för Wilma betalar 2000 kronor i månaden för att ligga i marinan, vatten och elektricitet inkluderat. Den höga summan som läggs uppå hamnhyra efter två år, beror på att tunisierna inte vill att båtar överges här – vilket händer. Men fördelen är att det räcker med att man seglar över till någon av de italienska öarna Pantelleria eller Lampedusa och där får en stämpel på att man klarerat in. Så kan man återvända till Tunisien och stanna två år till.

I övrigt lunkar dagarna på och vi sysselsätter oss med lite diverse. En dag provkörde vi utombordaren och den startade snällt utan krångel. Nu är även den klar för avgång. En annan dag gick vi upp på stan för att leta vinylmatta på metervara. Verkstadsbänken har nu fått en grå slitstark matta som ytskikt och likaså trappavsatsen vid nedgången till pilothuset. En dag tillverkade Kapten en banka-planka. En banka-planka undrar ni nu, vad är det för något? Det är precis vad det låter som. Emellanåt behöver man något hårt som underlag, när man ska stansa öljetter eller slå med släggan i största allmänhet. Trots att banka-plankan med tiden kommer bli bucklig och ful, ville han fräsa kanterna och olja in den. Nu är den fin och vi får se hur länge det varar. Oavsett tycker Kapten att om något ska göras, så ska det göras ordentligt.

Styrman å sin sida har ägnat tid åt att skriva, både för bloggen och andra. För tillfället går hon en författarkurs på distans som hon hoppas kommer mynna ut i något trevligt. Inte nödvändigtvis en bok även om hon hyser sådana drömmar också. Men i någon ände ska man ju börja om man vill utvecklas och har hon tur, kan hon kanske tjäna en slant på det hon producerar i skrift. Annan tid går åt till att bunkra upp båten med diesel och mat. Dieseln hämtas i dunk från bensinmacken uppe i byn och maten, ja den ska ju släpas och bäras ner till båten för hand (eller till fots vilken kroppsdel man nu tycker får jobba mest). Vi tar det i omgångar utan att slita ut oss (för det måste finnas lite tid över till att vila på soffan också).

Mars är månaden vi tänkt lämna Tunisien. Nu hoppas vi inget kommer stoppa oss och mer än för vår egen personliga del (vi klarar oss alltid) hoppas vi verkligen att kriget snart är över. För dem som står mitt i det, för dem som flyr och slåss och för alla andra som påverkas. Vi befinner oss ju trots allt på en annan kontinent.

Skepp o Hoj!

Ny slitstark matta på arbetsbänken i verkstan…
Och ni har väl inte glömt att Kapten målat verkstan grå och gul, precis som i badrummet (vi hade färg över)…
Färgen räckte till att göra en hängare också, krokarna hade vi redan ombord…
Den tåliga mattan räckte också till den stora avsatsen vid nedgången…
Titta, detta är Kaptens ”banka-planka”…
På Styrbordssidan i verkstan har Styrman sitt förråd – här bor kyl och frys och skafferi. Frysen har vi inte igång just nu (därför står den vänstra skivan på glänt). Än är vi inte fulla på mat och sakta ökar vi på förråden…
Utombordaren får kärlek så den också är klar inför en ny seglingssäsong. Motorn är bra att ta till när det är längre sträckor vi behöver ta jollen, annars ror vi gärna!

Over and Out

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s