(…vi satsar på flower-power samt synar dieseltanken…)

Naxos, Kykladerna, Grekland
– DEE EEE FAN TA STISKT!!!
Ekot studsar inne i dieseltanken där Kapten stuckit ner huvudet för att syna resultatet. Dieseltanken blänker likt en nystädad operationsbänk hos veterinärkliniken i Sölvesborg och han har just dragit ett sista tag med tygtrasan. Innehållet från tanken står strax intill, där dieseln pumpats över i dunkar för att möjliggöra rengöringen.

Kapten hade strax innan pratat i telefon med en annan segelbåtsägare.
-Vad har du för fel på dieseln?
Kapten svarade; -Nä, inga problem alls!
Mannen i andra änden av luren förstod fortfarande inte, så mycket jobb om det inte är något som är fel. Han letade efter haken…
-Har du fått bakterier och alger i dieseln?
-Nä, det är en årlig städning bara.
I andra änden luren blev det lite tyst.
Det är inte första gången som Kapten får förklara sitt handlande, en del ting han gör verkar andra båtägare inte göra. Som att vi en gång om året skruvar bort manluckan till dieseltanken och pumpar ur innehållet för att därefter torka rent och syna tank och inspektera dieseln. Vi torkar upp de små flagor av partiklar som lagt sig på botten. Dessa flagor kan, om man har otur, ställa till problem med dieseltillförseln till motorn. Med åren ökar mängden partiklar i botten på tanken och ute på havet i sjögång så kan dessa virvla upp. Har man då otur och slarvat med underhåll så kan dessa flagor sätta igen dieselledningar och filter med motorstopp som följd. Motorstopp vill vi inte ha, det är en akut situation som kan om man har otur skapa stora problem för dig och andra runt i kring. Därför underhåller vi dieseltanken, filter och motorn rigoröst.
Vår vän i luren menade att risken för motorstopp inte är så stor. Nä, det är förvisso sant. Men samtidigt händer det att båtfolk får motorstopp och måste tillkalla Sjöräddningen, det är bara att läsa statistiken. Vi vill inte vara en av dessa.
Det hela kan verka lite petigt, men Kapten är skolad och präglad från flyget. Där är underhållet sanslöst viktigt för det gäller att sköta om flygplanen INNAN de går sönder, väl uppe i luften så kan det vara försent. Något att tänka på nästa gång man sätter sig i en flygplansstol. En flygtekniker får aldrig ha en dålig dag på jobbet och service och underhåll, det förebyggande arbetet, är minst lika viktigt som att laga redan trasiga kärror. Kapten brukar säga att ficklampan är en god mekanikers bästa vän. Med den går Kapten runt och studerar noga rigg, skrov och förtöjningar i jakt på försvagningar. Utmattning av material sker med tiden vare sig man vill eller inte och en segelbåt utsätts emellanåt för hårda krafter. Kapten har räddat såväl oss som andra seglare från kommande problem då han uppmärksammat schacklar som suttit löst, rigg som skadats, bultar som saknats och sprickbildningar som uppstått. Hans öga är som hökens när det kommer till tekniskt underhåll.
Därför så utbrast Kapten ordet FANTASTISKT när han synade den rena dieseltanken. Nöjd kunde han konstatera att vi inte hade några alger i dieseln och att vi fått in förhållandevis lite skräp i botten på tanken sedan rengöringen för ett år sedan. Så efter fem timmar kunde Kapten skruva tillbaka manluckan och hälla på dieseln på nytt.

Nu kan vi sova gott i vetskap om att vi eliminerat risken för oförutsedda motorstopp. För är det något man inte vill ha så är det ett motorstopp vid illa valt tillfälle, som när man håller på att lägga till i en trång hamn som exempel.
Ännu en sak kan vi stryka från vår görolista. Dagarna rycker närmare tills vi kan kapa förtöjningarna och påbörja årets seglingsäventyr.
Annat som hänt…
Vi har skaffat oss en ny antenn till AIS´en så nu syns vi återigen på Marinetraffic.com. Tack och lov så var det bara antennen som slagits ut av åskan, till skillnad från vår närmaste båtgranne som fått mer eller mindre all elektronik förstörd. En kostsam historia och vi avundas honom inte.

Styrman Pimpsten har slipat bort gammal fernissa på tofterna, det vill säga sittbräderna till jollen. De håller nu på att fernissas. Kåpan till utombordaren har Styrman också slipat ner och målat fin. Utombordare är populära att stjäla men genom en personlig apparans så torde få vilja knycka just vår. Varken märke eller prestanda går längre att tyda, snarare indikerar kåpan på att motorn går på blomkraft, flower-power. Förutom att göra motorn mindre attraktiv för stöld så hoppas vi på att kunna bjuda på leenden, vi tror nämligen att folk runtomkring blir glada när de ser vår utombordare. Mer glädje åt folket!

Om tre veckor kastar vi loss…
Skepp o Hoj!
Tycker det är klokt att göra ett ordentligt underhåll. Vi resonerar likadant 🙂 Och blommig utombordare är ju hur rätt som helst! Underbart att känna att det närmar sig för att kasta loss.
GillaGilla
Ja visst blev utombordaren fin och så sant, underhåll lönar sig. Snart kan vi kasta loss, känslan är mycket god och vi räknar ner dagarna. Kram från oss!
GillaGilla
Hej på Er. Träffade en man i OPORTO för många år sedan. Hans jolle och hans motor såg ut som de
skulle kastas på skroten, men han förklarade för mig att med det utseendet blev jolle och motor ointressant för tjuvar för han visste av erfarenhet vad han talade om. Bra gjort Helena. Kram FELIX
GillaGilla
Ja vi träffar en del som gör sina utombordskåpor fula, för att inte bli attraktiva. Blänker saker och ser dyra ut så ökar risken för att bli bestulen. Därför är Wilma så bra, hon är fin men samtidigt ser man att hon är enkel och inte innehåller en massa lyx och dyr utrustning. Därför är det också bra att Tjoppe går runt i snickarbyxor med färgfläckar på…han blir tagen för att vara en "lokal person" och ingen punktslår honom på en massa pengar för att han är en turist. Man får hitta sina knep! Kram kram
GillaGilla