Knölen…

(…och då syftar vi inte på Kapten…)

 
 
Naxos, Kykladerna, Grekland
 

Det drog in ett blåsoväder över oss. Innan passade vi på att säkrade upp med ett extrasnöre som vi fäste mellan Wilma och kajen på andra sidan bassängen. Sådär ja, då har vi stängt in ännu en fiskeflotta, förra gången var i Nafpaktos i Korintbukten.

 

En korsande förtöjning över hamnbassängen och vi har stängt in ett gäng båtar…
 

Det var utlovat vindstyrkor på 10 Beaufort, vilket kanske inte säger dig som svensk ett skvatt. Men det är så mycket vind så Naxosfärjan ställer in sina turer och vågorna slår meterhöga över vågbrytaren där färjan brukar lägga till, vi pratar storm!

 

Ovädret skulle enligt förståsigpåare pågå i ett par dygn. Efter första natten så tyckte vi inte att det var så farligt, knappt över 20 meter per sekund. Men andra natten vaknade Styrman av att Wilma rörde sig på ett sätt som hon inte brukar. Hon hoppade i gummistövlarna och tog sig ut i den slitande vinden. Frisyren förvandlades genast till den som Elisabet Höglund brukade ha. Förtöjningarna såg fina ut och allt var lugnt sånär som på grannens lilla segelbåt. Grannbåten, ja den skrämmer inte många med sina späda mått och den dansade oroligt fram och tillbaka i sidled. Varje gång den dansade åt styrbord så tryckte den till Wilma. Med fendrar emellan så var det ingen fara alls, men Wilma rörde sig inte alls sådär behagligt som hon brukar kunna göra trots oväder. Nåja…Styrman lät den lilla grannbåten hållas…båtar kan vara som små barn…bångstyriga!

 

Tillbaka ner i värmen så plockade Styrman fram datorn och spanade in väderleken. Strax utanför Naxos i havet så blåste det 51 knop. Hua, men det såg inte ut som det skulle blåsa hårdare än så. Styrman dök ner i bingen igen och drog sitt hår tillrätta och somnade gott.

 

 Enligt väderleksrapporten så blåste det 51 knop strax väster om Naxos…Klockan var halv två på natten! (Gäsp!)
 

Nu har det passerat ytterligare ett dygn och vinden har lagt sig en aning så nu blåser det bara ”mycket”. Vår korsande lina har vi plockat bort och om någon dag till så ska vinden stilla sig. Då kommer sol och vårvärmen tillbaka!

 

Vi passade på att ha planeringsmöte ombord. Tyvärr är inte konferenskaffet avdragsgillt på Wilma, då vi bara leker att vi jobbar. Men lite jobbkänsla fick vi i vart fall då Kapten öppnade mötet och stämde av att alla var närvarande;

 

 Vi har möte ombord…Styrman och Kapten var lite mer aktiva än resten av mötesdeltagarna…
 

Ordförande Kapten Betong – Check!, Sekreterare Styrman Pimpsten – Check!, Ledamot Wilma – Kluck! (inte av sprit, utan från sjön) och kölsvinet valdes till suppleant – (suppleanter brukar vara några riktiga svin som man grävt fram från källaren) Mötet handlade om följande;

 

Att göra klart innan vi kastar loss den 8 april (ja vi har bestämt ett datum, 8 april låter lagom)

 

Testa EPIRB inför seglingssäsong 2019 (vår nödsändare ska provtestas emellanåt)

 

Se över GRAB-BAG inför seglingssäsong 2019 (vår nödväska. Den innehåller nödraketer, dryckesvatten, mat, mobil (med laddat batteri och kontantkort) samt andra bra att ha saker (ingen whisky dock om någon undrar, fast det hade ju varit gott när man sitter i livflotten och väntar på undsättning).

 

Laga UTOMBORDAREN, vars växelhus behöver repareras med nya lager och packboxar. Det droppar växelhusolja från den som tenderar hamna på folk som kliver ombord via vårt roder i aktern (den bor där när jollen bor på däck). Än så länge har det bara hänt Susan, som plötsligt i somras sa att hon hade börjat lukta så konstigt. Vi sniffade på henne och vi kände genast igen den mycket specifika doften. Luktar inte gott!

 

Byta FLAGGOR, samtliga har blivit väldigt slitna av den Naxianska vinden. De flaggor vi har är vår svenska flagga i aktern (konstigt vore det annars), grekiska gästflagga under styrbords spridare och så Kryssarklubbens flagga på babords sida. Den sistnämnda ser idag ut som ett skosnöre!

 

Laga ena SKYLIGHTEN som läcker in något vid störtregn…vi har lagade den för något år sedan, nu är det dags igen (vi är både snåla och klimatsmarta, därför köper vi ingen ny).

 

Tömma och torka ur DIESELTANKEN inför seglingssäsong 2019. När vi tidigare hade en massa förfilter så hade vi problem med dieselförsörjningen. Därför har vi bara motorns dieselfilter som renar. Istället väljer vi att inspektera innehållet i tanken två gånger om året och en gång om året så tömmer vi tanken helt och torkar ur. Samtidigt så kontrollerar vi att dieseln är fri från alger och partiklar. Vi har en stor manlucka på tanken som ni förstår. När detta är gjort så fyller vi på med samma diesel igen, förutsett att den är bra (och det är den).

 

Tömma och torka ur VATTENTANKEN inför seglingssäsong 2019. Samma här som på diesel (men vi använder inte samma trasor!)

 

Sätta ihop STYRNINGEN. Känns väsentligt så man kan styra. Vi plockade bort den för att komma åt att måla under vinschfästena (styrningen är mekanisk som ni förstår).

 

Sätta tillbaka STORSEGLET och nya SEGELKAPELLET. Ja vi plockade ner seglet när vi skulle hem till Sverige och sy nytt segelkapell. Nu ska allt tillbaka. Snörena till vår LAZY-JACK var slitna så nya behöver införskaffas i samma veva.

 

Koppla in våra nya LITIUM-batterier, vi har väntat med detta med flit tills det är dags att kasta loss.

 

Fernissa alternativt olja en del ting. Vår nya SKOLÅDA som vi släpade med från Sverige (bild kommer senare, den är måttbeställd och tillverkad i ek av Sennans Snickerifabrik (en orsak till att vårt bagage blev så tungt), TOFTERNA (sittbrädorna) till jollen ska fernissas. Eventuellt köper vi ett par åror också då våra paddlar är av leksaksmodell, Tjoppe hade dem redan som 7-åring. Typ. De börjar hänga på sista versen. Vårt MATBORD till sittbrunnen ska oljas och fernissas.

 

Bonus blir det om vi hinner byta TOPPVANTEN (nä det är inte en slags vante utan vajrar som stadgar upp masten). Vi tog med vajer från Sverige men vi behöver mäta och få ändarna pressade.

 

Sista punkten på dagordningen var den om grönsaken som vi fann i mataffären häromdagen. Vad är det för knöl? (ja vi syftar inte på besättningen). Då ingen på mötet hade någon aning så ställs frågan till våra läsare. Vad är detta och vad lagar man på tinget?

 

En vacker knöl med vad gör man med den (prislappen är på grekiska så namnet sa oss ingenting!)
 

 Skepp o hoj!

 

 Ps. 51 knop = 26,24 meter per sekund = 10 Beaufort

6 reaktioner på ”Knölen…

  1. Hej Hopp på er.
    Äntligen lite fina mat bilder det fanns alltid med på Sushine tiden.
    Jo mantåg lazy jack tofter det vet jag vad det är.
    MEN om denna knöl vet jag nadda.
    Blir kul att få svaret och om den överhuvudtaget gick att äta.
    det ser vi fram emot.
    ha de bra
    kram
    Kenneth (minicykeln)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s