
Vi har bytt ankarvik. Den mistralvind som sveper längs med Sardiniens västkust och vidare runt söderut visade sig kunna ge vindbyar på uppemot 30 knop (ca 15 m/s). Vi valde därför att inte segla över till Sicilien på detta fönster. Kanske inte primärt på grund av vinden utan för den våghöjd som utlovats ute på det Tyrrenska havet.

Så nu ligger vi bättre skyddade mot västliga vindar. Någon timme efter det att vi ankrat så kom en annan segelbåt inglidandes i vår vik. Belgienflaggad. Vi gapade stort för det såg ut som en kusin till Wilma…röd och vit i färgerna, dubbla förstag och ungefär lika stor. Utanpåliggande roder. Skrovformen var mycket lik en Colin Archer.

Besättningen på den andra båten glodde minst lika mycket de, som vi gjorde på dem. Sen möttes våra blickar och vi skrattade alla och gav varandra tummen upp.
Nu har vi hunnit över och prata lite med besättningen. Vi funderade ett tag på om belgarna kunde prata engelska, eller om vi behövde damma av vår gamla skolfranska eller försöka slänga oss med flamländska. Men si det var inga problem, besättningen pratade engelska och de var italienare utan det minsta belgiskt blod i ådrorna.
Vi har många gånger kommenterat att det är så fantastiskt många belgare som är ute och långseglar här i Italien. Överallt möter vi den svart-röd-gula flaggan i aktern på var och varannan segelbåt. Belgien som har en sådan kort kustremsa, endast fem landmil lång.
Efter trevligt snack med vår nya båtgranne så har vi fått veta mer om såväl deras båt som segling i Italien i största allmänhet. Så här hänger det ihop.
Grannbåtens båt är en Westsail32 som är baserad på Colin Archers ritningar. Och likheten är slående. Det är inte många gånger vi stött ihop med en annan båt som är så lik Wilma och man blir lite glad i hjärteroten. Båtgrannarna är fantastiskt nöjda med sin båt och de bor ombord då de seglar på heltid.
Men hur hänger det då ihop med belgisk flagga? Jo det fick vi veta, att här i Italien så blir man lätt bötfälld om man seglar under italiensk flagg. De italienska båtarna blir ständigt stoppade av myndigheter för kontroll. Det blir rigorös genomgång av alla papper och utrustning ombord och som regel så får de igenom något som de anser sig kunna bötfälla för. Ja så förklarade våra nya vänner för oss. Däremot så är segelbåtar under utländsk flagg fredade, vilket gör att många registrerar sin båt i Belgien. Man registrerar tydligen enkelt över internet för att få sin båt Belgien-flaggad. Ooops! Så kan det gå. De bekräftade även det vi själva har erfarit kring de krångliga reglerna som att man inte får ta sin dinge i land och inte heller ankra närmare än 300 meter ifrån strand. Enligt grannarna så menar de att många regler inte är satta utifrån säkerhetsskäl, utan är ett sätt för att få in pengar till staten och egen ficka.
I övrigt så kan vi berätta att Kapten ombord har skadat sig. Detta händer inte så ofta tack och lov och nu skulle han tillverka ett förlorat handtag till en väns ankarspel. Det är inte alltid så lämpligt att stå och köra vinkelslip och svetsa när det blåser 30 knop, men ibland så måste man få fram saker för att seglingen ska kunna fortsätta för oss och de andra vi seglar med. Nu ville det sig inte bättre än att när Kapten försökte få gnistregnet från vinkelslipen att landa uti vattnet, så blev inte arbetsställningen så bra. Plötsligt högg vinkelslipen och gjorde ett fult sår i Kaptens arm. Det hade kunnat gå mycket värre. Livets risker som långseglare är inte alltid så lätt att skydda sig emot och Kapten som ständigt utsätter sig för situationer, löper ju såklart en högre risk än många andra. Något vi får kalkylera med och visst tänker vi säkerhet, men ibland blir det svårt. Det går liksom inte att stå ute i vattnet och köra vinkelslipen. Det kunde bara Jesus…

Ja nu blir det inget bad för Kapten på ett tag, då hans sår behöver läka. Vi följer goda råd från ett av våra barn som är sjuksköterska till profession. Men hon nämnde inget ifall ett glas vin om kvällen är skadligt eller inte.
-Bäst jag tar ett innan hon hinner yttra sig om saken, var Kaptens svar.
Skepp o Hoj!
Hejohopp som det kan gå….🤭 Här går man och oroar sig för er med faror på havet … så åsamkar sig herrn på eget sätt 😧 Milde himmel… kanske borde sys några stygn… fram med nål å tråd och en del wisky så ska du se att han fixar bedövningen 👍🏻
Ja, ni får vara rädda om er!
Själv är jag precis hemkommen från Öppna Varv och ska hoppa i poolen med ett glas rött 🍷🏊♀️… man blir lite mör i kroppen/ryggen/benen efter att traska runt en båt och fånga intressenter 😄😘
Ha det gott så länge och pyssla nu om kapten 😘🤗
GillaGilla
Aj,Aj kapten,sa vinkelkapen och skrapa 1 hål i kapten som började gapa. Dra åt helvete din dumma maskin, men kaparen sa med ett flin. Det är bara ett sår som Du förstår och ådrorna är kvar, så Du är OK om några dar. Läk väl kram Farzan
GillaGilla
Ha ha ha…ja den där jäkla kaparn, den är lite väl effektiv. Härligt rim…nu blir Tjoppe frisk snabbt som attan. Kram
GillaGilla
Men jösses, inte kan man lämna er i någon vecka eller så utan att ni går och skadar er! 🙂 Hoppas såret läker fint. Min läkare sa (när jag hade sår på benet) att bada i saltvatten bara är läkande.. och jag har märkt stor skillnad på hur det drar ihop sig fint när jag badat i havet. Sjöar och pooler däremot ska en undvika! Jag har lite att läsa ikapp, nu har ni bloggat mycket 🙂 Kram!
GillaGilla
Hej Anna…ja det är farligt att vända ryggen till. Vi gasar ifrån med bokstäver och skador i rasande fart. Härligt att du är ikapp. Tack för reflektion och omtanke kring Kaptens skada. Jo saltvatten i havet som vi har nu har nog flera fördelar…men frågan är om saltet svider i Kaptens sår. Vi håller det torrt och fint tills det läkt tillräckligt. Kram
GillaGilla