Del 5 Motorbyte

(…Vi måttar in motorn och förlänger axeln…)
 
Ja det är inte bara en motor som Wilma förbättras med, utan även en korg i byssan som håller ordning på äpplen och grönsaker…
 
Amora, Portugal
 
I slutet på inlägget så bjuds det på film. Den femte delen i vårt tema motorbyte. Och denna gång justerar vi motorn för att axeln ska hamna i korrekt position mellan backslag och propeller. Med den nya motorn så blev axeln för kort. Därför har vi kapat den och förlängt den med ett järnrör som vi svetsat och målat före montering. Men frågan var…har vi passat in motorn och axeln rätt? Och lyckades vi få axeln helt rak när vi svetsade? För ni ska veta att det har varit många hjälpsamma människor här på varvet som gett sin syn på saken. …Att det inte går att svetsa, utan att vi måste beställa en helt ny axel…att axeln kommer att slå sig av värmen när vi svetsar…
 
Med flera dagar med hög feber för Kapten så var han väl måttligt på humör inför allas tyckande. Nu har vi väldigt trevliga människor runtomkring oss…vi får mycket glada tillrop och uppskattning för vårt flit. Det är ett gott gäng här. Men att svetsa sin egen propelleraxel var tydligen känsligt. Ingen annan verkade dock ha gjort det själv, så ingen talade av egen erfarenhet… 
 
När Kaptens feber lagt sig så växte hornen ut. Han tog en diskussion med sin bror och med vår gode vän Konstruktören. Och dessa två duktiga och pålitliga personer tyckte lösningen var såväl enkel som bra och absolut möjlig…så gick Kapten till verket och kapade axeln. 
 
Så frågan var…skulle vi lyckas justera in motorn rätt…och skulle axeln förbli rak efter att vi förlängt den? Ja…se filmen nedan så får du svaret. (Och för den som inte kan eller vill se filmen så ger vi svaret längre ner på sidan…)
 
(vi beklagar att den dåliga kvaliteten på ljudet, ett tips om du har svårt att höra är att använda hörlurar)
 
Efter ett gediget precisionsarbete så kunde vi konstatera att axeln var rak och motorn stod i exakt rätt position. Så skönt, glädjen ombord var total. Och vi hade verkligen något att fira.
 
 
Skepp o Hoj!

8 reaktioner på ”Del 5 Motorbyte

  1. Vad roligt att se ännu ett trevligt och intressant inlägg och en bra film. Och Tjoppe är verkligen den bästa innovatören och hantverkaren och en riktig mångsysslare!

    Gilla

  2. Fantastiskt …. Äntligen 👍🏻👍🏻👍🏻Snart på havet igen då 😃😃😃 Sicken härlig pilleman som fixar… nästan som han som gör bomber av kottar … vad han nu hette 😃🤓🤓😉👍🏻👍🏻👍🏻

    Gilla

  3. Hej i värmen! Skulle du inte borrar det nya röret och svetsat i hålen för bättre hållfasthet som vi gjorde när vi förlängde kardan stänger men det håller nog ändå ska du se annars hade du fått skicka hit den för svetsning/ Glenn

    Gilla

    • Hej Glenn. Tjoppe här =). Jo jag var inne på det…men jag tror detta håller ändå. Kraften ut i propellern inte är så direkt, som när kraften ska ner i hjulen via backen. Vatten är mer flexibelt än asfalt. Hittade även basiska elektroder och de bet som bara den. Vem av oss två som är bäst på att svetsa vet vi ju – det är ju inte jag iallafall (ha ha ha) men mina sömmar får duga. Bara kölsvinet som ser. Hoppas allt är bra med dig och familjen. Hälsa!

      Gilla

  4. Den er jo som kardanakslen til en lastbil, og som du skriver er kræfterne meget mindre i en båd. Desuden er der jo en (eller 2 ?) flexkoblinger mellem motor og propel. Men den skulle males GUL. 😉 Jeg var også skeptisk indtil jeg så hvordan det så ud, jeg har "kun" en 25 mm aksel og den eret langt stykke ude i vandet hvor en svejsning ville ruste. Derinde i båden sidden den fint.
    Glæd dig til motoren skal startes og til den første tur på vandet. Det er en fantastisk følelse når man selv har monteret det hele og det næsten virker 1. gang.

    Gilla

    • Jo Wilma har två flexkopplingar på axeln, så den tar upp i båda ändarna. Och vår axel är ju inne i båten, vilket gör saken enklare. Det ska bli väldigt spännande att provköra Wilma i vattnet…snart så =). Ha det gott.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s