Tio skäl

(…till att välja långsegling på varmare breddgrader framför ett liv hemma i Sverige)

 En vanlig dag i Amora, Portugal. 

Amora, Portugal

Vi håller just nu på med att måla Wilmas däck. Utav färgen vi använt till skrovet hade vi nu ett par skvättar över, i två olika kulörter. En grå nyans och en röd sådan. Vitsen med två olika färger är att det är lättare att se vart du varit med rollern och inte, då du får en ny färg att förhålla dig till. Mot om vi bara hade målat fem lager grå grå grå… (när man varit och fyllt på med mer färg i tråget och kommer tillbaka så har man gått vilse i det grå landskapet).

 

Lite roligt var det när det kom förbi en gubbe häromdagen och frågade;

 

-Var inte båten röd igår?

 

-Jo, men det var igår, idag är den grå igen.

 

Varpå gubben gick (och sannolikt tänkte; tokiga svenskar!)

 

Ja och med de två mindre skvättarna kvar av två olika kulörter så var det inte stor mängd kvar av något av dem. Så vi slog ihop dem till ett. Och då blir ju färgen en annan. Grått och rött blir mörk gammelrosa. Så nu när vi stryker Wilmas däck så blir hon gammelrosa. Jätte-chickt. Men så klart bara tillfälligt..

 

Medan Kapten stod på alla fyra på däcket, satt Pimpsten och lapade sol. Fast egentligen arbetade hon också, hon väntade på att tvätten skulle bli klar. Även tvättmaskinen lider av Portugisiskt mañana-syndrom, den tar tre timmar på sig att bli klar (på korta programmet!) Så hon passade på att leka underhållningsdam där hon däckat på däck, medan Kaptens roll var att rolla. Och hon underhöll Kapten med ett monologiskt muntert babblande av mer värdelös karaktär.

 

Temat hade fallit på;

 

Tio bra saker med långsegling” (ja och då på varmare breddgrader). Egentligen så kom väl temat upp på grund av negativa anledningar. Det finns ju ofta två sidor på myntet, så även med att leva ombord på en båt. Som exempelvis, att så fort du behöver något du mer sällan använder. Så måste du riva upp halva båten för att komma åt denna, inte sällan i en pose som i det närmaste påminner om ett gem. (Att så bara sträcka sig efter svartpepparn kan kräva mystisk kroppshållning).

 

Ja och istället för att fokusera på det som kanske hamnar på den lite negativa sidan (om man nu inte hyser förkärlek att vika ihop sig till ett gem) så ville Pimpsten lyfta fram alla positiva ting. Och kanske rangskala dessa. Det visade sig vara svårt att veta vilket det bästa är med långseglarlivet (de är så många). Så utan inbördes ordning så kunde hon rada upp en hel del goda skäl till att detta livet är att föredra framför ett mer normalt sådant (som ni andra lever, med väckarklocka, bilköer och en hög med räkningar).

 

Några positiva saker vi tagit fasta på är att när man lever långseglarliv så;

 

Har man ständigt nya grannar och garanterat havsutsikt (gillar du inte grannen så kan du lätt flytta, kräver inte att du säljer huset, utan du hissar bara segel)

 

Man kan svära på sitt modersmål utan att någon förstår dig. (Men å andra sidan kan grannen snacka skit om dig utan att du själv förstår. Här bör man dock kolla upp så din granne inte är skandinav, då det IBLAND går att förstå varandra ändå. OBS! Det är jävligt lurigt med finnar, helt obegripligt språk men trots det så kan de svenska (lite orättvist). Men att kunna ge verbalt utlopp för sin vrede utan att någon tar illa upp är sannolikt bra för grannsämjan. Rekommenderas).

 

Du har den bästa produkten på marknaden. När det någon gång ringer på din mobil (vilket händer väldigt sällan) så är det som regel en telefonförsäljare. En stackars krake som har världens tråkigaste jobb och som försöker kränga på dig ett nytt elabonnemang. Och på frågan; -vilket elbolag har du idag? Så tittar du upp mot himlen samtidigt som du stryker över dina fina solpaneler och lyckligt svarar………    -SOOOLEN!   (en något oförstående person i andra änden behöver ibland få en utförligare förklaring, men alla slutar dock tjata om att deras produkt är bättre än våran).

 

Man behöver inte äta D-vitamintillskott på vinterhalvåret när man bor på båt i värmen (tvärtom så har man sannolikt ett överskott, så kunde man kapsla in detta så skulle man kunna sälja det till vintertrötta människor i Dorotea och Skinnskatteberg).

 

Ett liv på båt är ett liv med betydligt mindre knott, mygg och getingar (de små sommarplågorna gillar uppenbarligen inte havet, dock kan man ha otur och träffa på dem på land. Passar Kapten som är allergisk).

 

Man behöver inte köpa gymkort (nä här finns alla redskap för att hålla dig i trim, träningscykel, snören att dra i, tyngder med vind och hav som motvikt och balansövningar i mängder).

 

Man behöver inte anstränga sig för fixa frisyren (nä, här har man ständigt en bad-hair-day. Och har man väl försökt, så ser vinden till att ända på det. Naturen har förkärlek för frisyren som går under namnet SKATBOET)

 

Man slipper klippa gräsmatta fast man bor i villa med halvsutsikt! (känn på den!)

 

Man slipper bilköer (tvärtom så kan man i många städer segla in till city utan en enda slags kö. Enda stället vi köade med båt var in till Amsterdam. Idag står vi nästan inte ut med bilköer, så destruktivt och tidsödande till ingen nytta)

 

Och sannolikt den bästa.

 

När du seglar så kan du fjärta ostört och luktfritt Till skillnad från när man färdas tillsammans i bil, så är det svårt att svära sig fri från händelsen (i synnerhet om det bara är två personer i bilen). Inte heller uppstår den pinsamma situationen man kan uppleva om man släppt en ljudlös brakare ombord på ett tåg, som visade sig vara den värsta ägg-möken (du håller på att svimma själv och tänker -va fasen åt jag igår? En självdöd svan??!). Och man ser medresenärerna lyfta sina blickar på span efter den skyldige. På så sätt är en båt oslagbar. Tvärt om kan en dialog ombord på båt te sig så här;

 

-Hörde du min brakare?! (Det blåser kring öronen ute på havet)

 

-Vaa?!

 

-HÖRDE DU MIN BRAKARE; JAG PRUTTADE!!

 

-VAAA???!

 

-ÄSCH, DE VA INGET!

 

-???

 

Och så tänker ni att en sådan konversation uppstår väl inte mellan två vuxna ute på havet. Men si de gör di. På havet händer inte så mycket, så alla slags nyheter tar man fasta på! Och gärna delar med sig av.

 Portugisiskt barrträd…

 

Är det inte skäl nog för välja ett långseglarliv på varmare breddgrader. Vi förstår inte att fler inte gör som vi. Häpp!

 

Skepp o Hoj!

6 reaktioner på ”Tio skäl

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s