En ny motor på väg

(…om ingen slarvar bort den längs med vägen vill säga)
 
You will find the text in English further down the page…
 
 
Amora, Portugal (fortfarande…)

Vår nya motor är nu beställd. Om gud och transportfirman vill, så kommer den att levereras inom ett par veckor (Det är inte PostNord, så förhoppning finns).

Den är gul till sin färg, och har en prestanda om 80 Hk. För vår korta och knubbiga båt är det en rätt stöddig motor. Men Wilma behöver det. Hennes långa köl, enorma tyngd (18 ton) och stöddiga propeller kräver en motor med klös i.

 Får vi presentera Fröken Vetus…

Valet föll till slut på en Vetus-motor. Ett holländsk märke, som vi gillar och som är worldwide. Reservdelar står att finna i alla världens hörn. Och 5 års garanti. Känns på den! (Till skillnad på gamle herr Ford, med sina 35 år på nacken, som småkrånglat med läckande olja och vem minns inte frostpluggen som rostade sönder i somras).

Vi vill passa på att tacka alla som hört av sig, och stöttat i vårt backslagsbekymmer. Och särskilt vill vi tacka Nicanders Båtvarv  (http://www.nicanders.se) och Vetus i Lysekil. Vi har fått bästa tänkbara hjälp och råd. Vi har fått krångla med information dygnets alla timmar och hittat en bra lösning och finansiering. I paketet från Sverige så kommer även en del andra tillbehör, då vi måste bygga om lite för att vackra Fröken Vetus ska få sitt utvik ombord (vi hade fått bygga om oavsett märke, annat än en likvärdig gammal Ford som vi har idag).

Vi har pratat med varvet här i Portugal om att hyra in lyfthjälp, det finns två kranar på varvet. Och först så ska Forden ut och ställas på backen. Allt medan vi sjunger den gamla slagdängan;

 ”Uppå våran gård, där står en gammal Ford…”

 Sen ska motorbädden byggas om. Fröken Vetus är mindre än gamle herr Ford. Vilket är bra, för vi måste höja motorn för att backslaget ska passa på propelleraxeln. Allt vore ju frid och fröjd om man bara behövde ha en motor ombord som brummade och lät. Men den ska ju kopplas på en axel som leder ut till en propeller. Och då ska ju detta passa.

 När motorbädden är korrigerad i sin nya höjd och bredd så kan Fröken Vetus flytta ombord. Nytt lyft och sen ska vi se till att allt ligger i linje. Det behövs ingen millimeterpassning då vi har en skatrakoppling på axeln (enkelt beskrivet så är det typ två stycken polhemsknutar som gör att axeln kan rotera under vinkelvridning, som en kardanaxel på en bil).

 Ja så ser vår plan ut. Men först så ska motorn dyka upp här i Portugal. Vi lider lite av bokstavskombinationen OKIM, vilket betyder OROLIG KLUMP I MAGEN. Alla rapporter om Post Nords förehavanden med borttappade paket har naggat på självförtroendet. Vi försöker hantera det med DLSSB, det vill säga; DET LÖSER SIG SÄKERT BRA.

Under tiden vi svänger våldsamt mellan de två bokstavskombinationerna så försöker vi sälja vår gamla Fordmotor. Och vårt Danforth-ankare på 30kg. Kanske någon av våra läsare är intresserade. Lägg gärna ett skambud, det är inte farligt dyrt med frakt.

 FOR SALE, eller skulle det kanske heta Fore Sail??! Kom o köp. Lägg ett skambud!

Ja äventyret fortsätter och vi spacklar vidare. Nu är vi i sluttagen. Andra lagret spackel och Wilma blir len som skalet på en persika, men hård som dess kärna. Vi riktar blickarna mot framtiden, dvs i morgon, då vi hoppas vara klara för att börja måla.

Tja…

Det löser sig, som flickan sa som sket i vasken (annars får vi ta fram högtryckstvätten). På nåt vis löser det sig.

Skepp o Hoj!

 Wilma blir len som skinnet på en persika, men hård som dess kärna…

—————————————–

In English;

Our new engine is now ordered and on it´s way. (Well, if God and the transportcompany want will say).

The engine is yellow to its color, and has a performance of 80 hp. It´s quite a big engine for such a short boat. But Wilma needs it because of her long keel, huge weigh (18 tons) and propeller.


The choice finally fell on a Vetus engine. A Dutch brand that we both like and that is worldwide. Spare parts can be found in all corners of the world. And 5 years warranty. Isn´t that great, eh!? (Instead of old Mr Ford with its 35 years on the neck, some oil leaking, and who doesn´t remember the corrosion
we had on a plug last summer with the result there was a water-jet rising från the engine).

We want to say thank you to all of you who has supported us and being concerned about our gearbox problems. And especially we would like to thank Nicander´s Boatyard and Vetus in Lysekil. We have got the best possible help and advice. And we now found a good solution and finilly the enginge is on it´s way to Portugal. In the package from Sweden there are som other stuff aswell, because we need to rebuilt the engine-room (the new enginge “Mrs Vetus” is smaller to its size).

 
We have talked to the shipyard here in Portugal about getting some lift assistance, there are two cranes on the shipyard. And first we need to take Mr Ford out, and when we do, we will probably sing;

“Thank you Lord for my Ford…”

Then we need to lift the new engine in, Mrs Vetus. And to mount it in right position it will be a little bit tricky, to get the gearbox to fit to the propellershaft. If we just had to put in a new enginge that makes sounds, it would have been simple and joyful. But we need to connect the enginge to an axle that leads to the propeller. Otherwise – NO SPEED IN THE WATER!

Yes, but before that, we need the engine to show up here in Portugal. We suffer a bit from the lettercombination NAW, which means NERVOUS AND WORRIED. All reports of the Swedish logistics company Post Nord is the reason, where packages have disappeared along the way. It has hurt our confidence. We try to handle it with IWBF, that is IT WILL BE FINE. Meanwhile when we are pendulating between the two letter combinations, we try to sell our old Ford. And our old anchor of 30kg,it´s a Danforth. Perhaps some of our readers are interested. Please, suggest a price, high or low, it is not very expensive with shipping.

 Otherwise, we make progress with Wilma’s hull. With the second layer of filler Wilma becomes smooth as the skin of a peach, but hard as its kernel. And soon we hope to be ready to start painting.

Well, to be a little bit rude we would like to say;

If you are pooping in the sink it will be resolved, and if not, you have to get the pressurewasher. So even for us. (not sure this joke works in english, but in swedish it is fun!)

Skepp o Hoj!

 

6 reaktioner på ”En ny motor på väg

  1. Vetus er bestemt en god motor, som vores lokale fiskere bruger. Tillykke med den. Det er en god ting med 5 års garanti, og reservedele kan fås de fleste steder. Den bliver I glad for.

    Gilla

    • Ja visst blir det bra med en Vetus-motor. Allt löser sig fantastiskt bra. Och perfekt vore livet om ni hann att segla ikapp oss, så vi kunde ses på en "sundowner" på någon av våra båtar. Njut och lev väl!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s