Edam

Dessa ständiga äventyr…det piggar upp.
På parad genom staden. Kolla in träskorna, barnen borde ha medalj. Ingen ramlade.
Mera ost, överallt ost.
Ett litet skådespel. Edam var knökfull av besökare. En del kom säkert från ostligt håll.
Allt handlar om ost. Värt ett besök. Kom dit hungrig är ett tips.

Vi hade då valt att lägga Wilma i viken utanför Edam. Här låg vi fint för ankare och väl skyddade. Efter det att vi varit över på den danska grannbåten kvällen innan hade vi förtöjt lilljollen i aktern på Wilma.

På morgonen hade vi den där ostmarknaden att passa. Detta är Edamerostens hemvist och här lovordar man sin ost varje år med ett spektakel, en folkfest. Vi visste inte riktigt vad som skulle hända denna dagen. Men se det blev vi varse om.

Vi gjorde oss i ordning på morgonen, klänning på och fin hatt på för Styrman Pimpsten och Kapten Betong hoppade i något som fungerar med bravur för alla dess situationer, skjorta och brallor. Vi låste båten för Wilma skulle ligga kvar och vi ta lillbåten in. Helena drog in lillbåten och skulle klättra ner i den. Och lagom när hon skulle sätta foten i den så drev den ut. Helena drog mer i förtöjningstampen men då visade det sig att hon stod med en snörstump – knopen som satt i lillbåten hade gått upp och nu var den på väg att driva ifrån oss. Så snopet.

Den drev rätt fort, lite överraskade så visste vi inte vilket det smartaste draget var för att snabbast fiska tag i henne. Vi försökte ringa våra danska vänner för de hade precis åkt förbi oss och var på väg in till Edam. De kunde kanske hämta vår jolle som sakta förvann allt längre bort. Att simma ikapp den var inte lönt insåg vi, hon hade snabbt drivit för långt ifrån oss. Vännerna svarade inte på telefonen.

Alternativet var att låsa upp Wilma och starta motorn, dra upp ankaret och sätta fart med Wilma efter vår rymmande lilla båt. Men vi hann inte så långt, bakom oss så ankrade en holländsk segelskuta. Och en kille från båten drog snabbt av sig kläderna. Han hade sett när jollen smet och fick de välbehövliga sekunderna för att sätta på sig badbrallor och ta sig i vattnet. Samtidigt ringde telefonen, danska vännerna ringde upp. Vi förklarade bekymret, att vi stod i vår sittbrunn färdiga för ostmarknaden i stan men att vår dingy helt själv hade satt kurs mot Amsterdam.

Så vad händer då…jo, Operation Rescue var i full gång. Danska vännerna kom som ett skott tillbaka. Som tur hade de inte hunnit igenom slussen utan de hade vänt på som på en femöring och satt fart ut mot sjön igen. Så de var på väg mot jollen och samtidigt den holländske simmar-hjälten. Först till lilljollen kom holländaren, han krängde sig upp i båten och försökte starta motorn. Men den startade inte, den är rätt lurig vår utombordare och behövs gullas med för att gå igång. Och strax därefter så kom den dansk-flaggade segelbåten. Bambardi-bam…slängde i en tamp till simmarkungen och så drog de först dingyn så holländaren kom ombord på sin båt och därefter så kom då äntligen lilljollen tillbaka till oss igen.

Vi var tacksamma, kände oss lite plumpa men kunde skratta gott åt missödet. Vad vore livet utan lite spänning.

Knopen måste ha gått upp just när vi skulle kliva ner i båten. Jollen hade ju hängt i en navelsträng till Wilma hela natten utan att smita. Men nu ska vi splitsa fast en lina istället för att ha en knop.

Nu kunde vi då äntligen kliva ner i jollen, med oss hade vi en kasse med några öl i. Vi satte kurs mot segelskutan och där satt en kille på däck och torkade av sig med en handduk. Han sa:

-I just had my morningswim!

Vi skrattade gott, och vi tackade honom så mycket.

-Oh it was nothing, it happens all the time in Caribbean. When I was there I didn´t do anything else but saving dingys.

Det var ju en tröst för oss att höra att det är rätt vanligt för långseglare att jollarna rymmer emellanåt. Nu kunde vi nästan sälla oss till skaran även om inte vår ankarvik låg i Karibien utan i Holland. Vi lämnade över kassen med öl som tack och vi satte kurs mot ostmarknaden.

Vi kom lagom till detta ostspektakel skulle börja. En folkfest där vi först tågade med i en parad där de i täten bar på ostar, klädda i någon form av gammal folkdräkt och med en orkester som spelade. Och när vår vandring var över så bjöds vi på ett skådespel där man visade hur det gick till på marknaden förr i tiden. Edam var knökfull med åskådare och det var ditresta turister från hela europa till synes. Att ost kan locka så mycket människor hade vi ingen aning om.

Därefter så kunde vi gå runt i de olika stånden och smaka ostar och handla. Vi handlade på oss av några välsmakande Edamerostar; naturell, med franska örter, tomat och oliv, valnötter och en gjord på getmjölk. Vi gick runt i den vackra staden Edam med våra vänner och vi njöt av dagen. Och Edam är värt ett besök, i synnerhet om man prickar in den årliga ostfestivalen och är med i folkfesten.

Vi blev till slut rätt mätta på såväl ost som människor. Vi stack tillbaka till vår ankarvik. Danska vännerna släppte ner sitt ankare en bit i från oss. Vi skulle över till dem klockan sju på lite holländsk tapas, ost och vin och lite andra goda delikatesser. Så innan så passade vi två på att ta oss ett dopp. Vi simmade runt Wilma, Tjoppe simmade ner till ankaret och kollade att det satt rejält, vi tvagade oss med en liten tvål då vi inte fått fatt på en dusch på ett tag. Det var uppfriskande och skönt. Vi klev upp och  tog därefter en värmande kopp te och vi la oss och vilade en stund.

Ja och resten av kvällen gick som den skulle. Vi fick en härlig kväll tillsammans med våra räddande vänner och vi skojade och samtalade länge i deras sittbrunn, till solen gick ner. Då åkte vi hem till oss och kröp ner i bingen. För att vara pigga inför morgondagen då vi ska lägga Amsterdam för våra fötter.

En sån dag. Och hur var det nu? Jo man ska alltid surra för storm.

Skepp o Hoj!

2 reaktioner på ”Edam

1. Ostindiska kompaniet har alltid drömt om att leverera edamer så vitt jag förstår. Men som jag tror gick dom alltid på grund så osten blev kvar i holland. Fniss fniss Kram på Er FELIX

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )