Hemma hos del 3

(…med en titt i vår  verkstad och förråd…)

Udda med tavlor i en verkstad men Wilma bjuder inte på så många väggar. Här är ett fotografi från tiden då Kapten jobbade inom flygvapnet, i bakgrunden skymtas en Herkules. Bilden är från en rikstäckande reklamkampanj på 80-talet med en slogan som löd; ”FLYGVAPNET – så högt man kan komma”. Sannolikt har ni sett Kapten på någon av Sveriges alla reklampelare, han är den snygga killen till höger i bild!
 
 
 
Naxos, Kykladerna, Grekland
 

Våra Hemmahosreportage fortsätter. Missade du de tidigare så finner du dem här;

Del 1, Wilmas byssa/styrhytt

Del 2, Wilmas salong/vardagsrum

 

En sak vi gillar med vår båt är vår verkstad och tillika förråd. Det är egentligen inte vi som ska ta åt oss äran av denna även om vi må ha utvecklat den ytterligare, utan det var Kaptens pappa som tog beslutet att ha en verkstad ombord.

 

De flesta båtar är utrustade med maximalt antal sovplatser, i vårt tycke ofta för många i förhållande till båtens storlek och övrig kapacitet. På lyxiga yachter kan man finna åtta sängplatser medan kylskåpet är så litet att det knappt kan mätta besättningen, en liten frukost och kylen är länsad. Man har helt enkelt missat dimensionera båten i takt med hur många sängplatser där är. Så när vi kliver ombord på andras båtar för en husesyn så brukar vi imponeras av övriga utrymmen – och inte av antalet kojplatser.

 

Sanningen är den att de flesta som vi känner som seglar, som ombord har en sovhytt som inte frekvent används, så har denna hytt konverterats till skrotlager. I sängen ligger verktyg, flytvästar, segel, tågvirke, skor, jackor, dammsugare, pasta och mycket mer. Vilket måste betyda att båten saknar vettiga utrymmen för dito prylar. På Wilma så har vi bara våra egna sängar att tillgå, kan tyckas vara i underkant men båten är bara dryga tio meter lång och det går inte trolla med måtten. Men det finns en möjlighet att bädda om våra två soffor i salongen till sängar när vi får övernattare, vi lyfter på ryggstöden och vips så blev det en fullstor säng av soffan. Det tråkiga är för eventuella gäster att man inte får någon privacy alls då hela båtens besättning behöva fara förbi de sovande gästerna i jakt på toalett och kylskåp. Man kan inte få allt, men att ha en outnyttjad gästhytt 359 dagar om året känns som ett ännu sämre alternativ (det finns ju hotell också, och gästerna kan lätt följa med på dagseglingar).

 

Så vad förvarar vi då i vår verkstad? Verktyg så klart, och vi pratar inte om lite. Här finner man så gott som alla slags handverktyg och maskiner och vi kan uträtta de flesta slags arbeten. Särskilt nöjda är vi över att ha en svets ombord. Vi seglar runt med ett brett lager av rostfria skruvar, bultar och brickor i olika dimensioner samt ett stort sortiment för att utföra elarbeten. Därtill har vi marina tillbehör såsom rep, schacklar och block. Här finns fernissa och färg. Elkablar och kopplingar för rör och slang. Vi kan sy och lappa och laga kapell och segel. Det enda vi egentligen inte har som vi saknar men inte heller hade plats för oavsett, är att kunna pressa ändstycken på vajrar, det hade varit en hit!

 

Verktygsbänken är toppen och här finns också ett skruvstäd. Under bänken ryms segelsäckar med olika segel samt vajer, trämaterial och rostfritt dito. Kapten står sällan rådlös med sin flytande verkstad som ni förstår.

 

När Wilma kom i vår ägo så byggde vi om styrbords sida av utrymmet till grovkök. Här finns vår väl tilltagna kyl och frys och här finns utrymme för lagring av stapelvaror och annan mat som inte kräver kyla. Utan bekymmer kan vi bunkra och klara oss veckovis utan att behöva gömma mat i kölsvinet, under sängar eller på andra svåråtkomliga platser. När vi inte behöver komma åt kyl och frys så har Kapten en extrabänk att kunna nyttja, locket till kylen och frysen är rejäl och tillverkad i massiv ek. Bänken får emellanåt också tjänstgöra som bardisk, där vi kan markera helgen med något gott och berusande. Vi har faktiskt ingen aning om hur vi skulle kunna segla runt på heltid utan att ha vår verkstad och dess praktiska funktion, det skulle vara som att försöka segla utan roder eller köl eller nåt.

 

Ja som ni märker så är vi stolta över vår verkstad och det är ett fantastisk flitigt utnyttjat utrymme. Således är Wilma är inte vilken båt som helst, hon är ingen dussinvara. Utan Wilma är Wilma!

 

 Wilmas verkstad år 2014;

 
Idag ser det ut såhär (bild nedan);
 
Vi försöker hålla bänken ren från prylar, det lönar sig alltid att hålla fria arbetsytor. 
 
Det röda fodralet innehåller vår autopilot, ett system som vi byggt själva med hjälp av ett kraftfullt ställdon från världsledande LINAK, kvalitet lönar sig. Wilma har ett utanliggande roder och är tung så vi behöver rejäla doningar. (Nej, vi har inte fått betalt för att tala varmt om LINAK)
 
 I vinter har vi hängt upp en bomblucka/stormlucka till Wilmas sidoventiler. Skulle ett ventilglas spricka så kan vi stänga fönstret med en innerlucka. Vi lämnade dessa kvar i vårt förråd hemma i Halmstad innan vi seglade iväg för tre år sedan och vi ångrade senare att vi inte tog dem med. Vi fick med en av fyra luckor på planet nu vi vinter, varje lucka väger 5 kilo. Tanken är att när vi korsar Atlanten och andra stora hav så bommar vi alla ventilerna ombord med stormluckorna för att uppnå största möjliga säkerhet. Tids nog ska vi försöka få ner de övriga tre som ligger kvar hemma… 
 
 Detta är styrbordssida och det hörs ju på namnet att här huserar Styrman Pimpsten. Bänken består av två lock och under finns en rejäl kyl och frys-box. Bakom bänkskivan stuvas torrvaror och stapelvaror. Vi slipper gömma mat i kölsvinet och under sängarna även när vi bunkrar för flera veckor…
 
 
Resterande utrymmen ombord har vi inte gjort något alls med i vinter, så vi lämnar dem därhän i vår lilla hemmahosreportage-serie. Det är sovhytt, badrum och så ett främre och aktre helveteshål, de senare är små förvaringsutrymmen som man inte kan gå in i utan att vika ihop sig som ett japanskt origamipapper. Två gånger har Kapten brutit revben när han har varit i det aktre hålet. Nu vi börjar bli klara här på Naxos och har sett ut en lämplig dag att segla iväg på. Men mer om detta berättar vi nästa gång!
 
 

Skepp o Hoj!

 

 

Wilma seglar – Långsegling – segla i Medelhavet – segla i Grekland – LINAK ställdon – verkstad – livet ombord – stormlucka – korsa Atlanten –  FLYGVAPNET – så högt man kan komma

6 reaktioner på ”Hemma hos del 3

  1. Härligt 🌞🌞🌞🌞🤸🏻‍♂️🤸🏻‍♂️🤸🏻‍♂️
    Nu händer det grejer 👍🏻

    Vet ni vad en gynekolog heter på Islänska…., 🤨🤭

    😘🤗🌴

    Gilla

  2. Lite dålig ordning eller!!! ingen uppmärkning vart sakerna finns.Fredrik du investera i en märk maskin med klister remsor!!!!!!!!!!!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s