Plopp…

(…ja det sa ”plopp” och därmed ändrades våra planer…)

Grillafton hos vännerna på Goodvibes…

Almerimar, Spanien

Det sa ”plopp” i Gibraltar…

Vår vän där som vi väntar in, hade äntligen fått sin leverans och han meddelade glatt att han nu skulle kasta loss och vara framme hos oss på fredag kväll. Woop, woop! Vi blev så glada så vi tänkte att självklart väntar vi in honom.

Men glädjen blev kortvarig. När vännen skulle lämna kajen i Gibraltar så sa det som sagt ”plopp”. Hans propeller försvann ner i djupet. Och där stod han med snopen syn och utan framdrift. Vad är oddsen liksom. Han skrev till oss ”Fortsätt utan mig, jag jagar i kapp er på Balearerna”.

Vi lider med vår vän. Tur i oturen så lyckades en dykare finna propellern. Men han saknar konan och muttern som håller den på plats. Så dessa är nu beställda. Från svenska Volvo. Och då ska det väl inte dröja allt för länge, för vi har då bara goda erfarenheter av dem (nä detta är inget sponsrat inlägg…vi bara tycker så, att Volvo är bra).

Här i Almerimar har vi umgåtts med vännerna på Goodvibes. De är även goda vänner med vår propellerlösa kompis. Härodagen var vi på Goodvibes och grillade hamburgare. Jäklar vilka goda hamburgare. Vi trivs väldigt bra ihop så nu bestämde vi att vi seglar på tillsammans. Vi kollade vädret. Jo, nog skulle vindarna hålla för att ta oss, ja kanske inte ända till Balearerna, men i vart fall till Catagena. Avgång lördag morgon. Och nu för en stund sedan så slog vi en kik igen på vädret….BLÄÄÄ! Det blir mest vind emot. Så vi kommer att segla in i nästa bukt bara och droppa ankaret. Och så tar vi en BBQ ihop på kvällen i vår tilltänkta ankarvik. Ja så är planen nu…men kanske hinner den ändras.

Annat är att Kapten har meckat lite med VHF, Radio, Antenn och Plotter. Vi tyckte att våra AIS-mål och VHF-radions räckvidd var väldigt kort efter den blackout vi fick ute på Alborian Sea. Först 10-12 distans bort dök de andra fartygen upp på vår skärm. Och det är lite kort… Kapten felsökte och fann att en kontakt såg lite skum ut. Han bytte den och då kunde han plötsligt se de andra (stora) fartygen 100 distans bort (de stora fartygen har starkare sändare). Ja ända ner till Ceuta i Afrika såg han AIS-mål. Så nu är vi mycket glada och nöjda över att det åter fungerar som tänkt…

Nöjd Kapten konstaterar att han på plottern ser fartyg över 100 distans bort…

Här i Almerimar så är maten billig. Sannolikt kommer vi inte hitta billigare mat än så här på mycket länge. Så nu var vi iväg och bunkrade så mycket vi bara kunde konka med oss på cyklarna. Nu är båten knökfull på mat minst sagt. Och vi bestämde därför lite på skoj och lite på allvar, att sätta sport i att inte handla något nu. Utan att vi ska äta oss ur vårt förråd. Så nu är vi lite nyfikna på hur länge det dröjer tills vi besöker en mataffär på nytt. Vi tror det blir i Italien. Kanske Tunisien. Kanske Malta. Det beror väl också på hur det går med Kaptens fiskelycka. (Hmm…fiskestatistiken visar noll så det dröjer kanske inte så länge förrän vi måste uppsöka en mataffär ändå).

Mat för 1000 kronor (100 euro) I Sverige hade detta sannolikt landat på 4000 kronor. Vad sägs om 18 flaskor vin och 24 burkar öl. 6 kilo kött. Och mycket annat.

Ja så vi kastar loss imorgon. Vart vet vi inte hundra procent. Men utanför hamninloppet tar vi av åt babord i vart fall. Mer vågar vi inte planera, för just nu verkar inget gå som vi tänkt. Men det blir väldigt bra ändå. Tjusningen med långseglarlivet så säg. En sjöman kommer när han kan…

Skepp o Hoj!

8 reaktioner på ”Plopp…

1. Fy vad trist för vännen med ytterligare problem. Men hoppas han är på en trivsam plats iaf 🙂 Det gäller att passa på när det är billigt, och jag ser det lite som en sport att hålla nere utgifterna i den här nya livsstilen. Hushållet man räcker ju pengarna längre!

Gilla

2. Hej på Er. Att fixa VHF M.M är en värld jsg inte förstår men att kunna tekniken och fixa problemen är nuförtiden ett måste för att hamna på rätt ankarplats och se fartyg i närheten. Jag blir så imponerad av Ert kunnande och känner mig som en neandertalare i detta avsende. Snart kan jag inte hanskas med en vanlig telefon om utveklingen fortsätter. Lev väl FELIX

• Toppen att veta…jo nu börjar vi närma oss Santa Pola. Lite beroende på vindar så får vi se om vi kommer ditåt eller om det blir direkt till Ibiza. Om inte ovädret över Gibraltar hade varit i början av året så hade vi hunnits möta…men det kommer säkert nya möjligheter till att ses. Kram kram