Hjälp, nu är kärran här!

Häromdagen så behövde vi kliva upp skapligt tidigt för vår hjälpkärra var på ingång. En hjälpkärra är benämningen på en extramotor som förser båten med ström medan man ligger till kaj, om man inte kan eller vill koppla upp sig på landström. Eller om man ligger ute till havs. Spända var vi på vår nya kompis som skulle baxas ner i maskinrummet. En dieselmotor av märket Volvo Penta. Det som gör den lite speciell är att det sitter en 24 volts generator på som levererar en massa likström, för att ladda vår batteribank. Därifrån tar vi ut ström via våra omformare, så vi får 220 volt. Det är ett helautomatiskt system som ligger och känner av spänningen i batteribanken. När den sjunker så startar generatorn automatiskt. Ska bli mycket spännande att koppla in detta.
Här är vår nya kompis. För att få ner den i maskinrummet har vi fått plocka bort höljet. Normalt bor den i en fin låda som är ljudisolerad. Motorn är på 13 hästkrafter så vi kommer att klara oss gott med det. Generatorn levererar ungefär 8 kw.
-Dig ska jag sparka liv i, säger Tjoppe efter att vi firat ner motorn i en travers. Vi fick plocka bort lejdaren för att få plats med motorn. Den ska vad det lider installeras längst bak i aktern, det enda utrymmet ombord som ännu inte är helrenoverat. Men nu ska det hända saker.
 
När hjälpkärran var ombord så fixade vi lite ägg och bacon för att fira vårt senaste inköp. Magarna hade varit tomma hela morgonen så nu smakade det bra med en rejäl brunch i solskenet. Därefter åkte vi och hämtade vår spishäll som hade kommit.
En inductionshäll som också är lite intelligent. Det är först när vi ställer på en kastrull som plattan blir varm. Vi har varit utan kök i 7 månader så det är inte annat än att man längtar efter att den ska bli installerad och klar att användas.
 
I baren har vi också härjat en del. Nu är kylen där fastskruvad, vi har byggt en sockel så den står i våg och hyllor och bänkskiva har också sett dagens ljus.
Lite mer färg och eklister – sen så. Ovanpå kylen ska en vacker dag en espressomaskin stå. Tänk er god kaffedoft av nymalda bönor. Fast Helena är en utpräglad tedrickare så är hon rätt så kaffeintresserad. Hur det nu går ihop sig.
Och en sista omgång färg på stormskyddet i solen.
 
En fantastisk dag med solen på en klarblå himmel exakt hela dagen. Lite trötta av all sol, våra kinder var alldeles blossande röda på kvällen, så avslutade vi med att starta grillen och korka upp en flaska argentinskt vitt. Sommaren i antågande och båten börjar bli klar i version 1:2. Snart kan vi bläddra blad och kliva in i version 1:3 som vi har valt att kalla utvecklingsfasen. Det är då vi kan känna att båten i stort är klar men att det finns en massa påbyggnad och förbättringar. Och den fasen blir den sista och tar väl egentligen aldrig slut.
Baren i lördagkväll i april 2013. Helenas griffeltavlor hänger på plats och vinet är serverat.
Ett vitt argentinskt vin av druvan Torrontés. Druvan ger friska och aromatiska viner, passar mycket bra ombord på båtar i solnedgången kan intygas. Druvorna har vuxit på 1300-meters höjd.
 
Och så blev maten klar. En varsin rejäl karrébit med ben som har legat i marinad i över ett dygn. Och när vi grillade så hade vi i en del överblivna ekbitar i glöden vilket gör att köttet får hickory-rökta toner. Fast nu är ju inte träslaget hickory utan ek. Jättegott, och så gör man gärna i den amerikanska södern. Testa nästa gång du har din grill igång. Till det åt vi en tomatgratäng. Enkelt och gott. Tomater, färsk basilika, solrolfrön, mozzarella och lagrad ost. Skjuts in i ugnen några minuter.
Lite tv efter framför en sprakande brasa.
 
Så lite en har – så gott en mår!
 
Tjoppe och Helena
 

Lämna en kommentar