Den grekiska skatten...

(...och regler kring att segla i detta örika land...)

 Tidig morgon på Naxos, rosa och blå toner lovar en vacker dag...
 
 
Naxos, Kykladerna, Grekland
 

Seglare i Grekland är lite rådvilla just nu, landet har instiftat nya regler kring seglingstillstånd för fritidsbåtar men man har inte lyckats implementera den nya lagen i praktiken. Om och om igen så har startdatumet skjutits fram, men nu ser det ut som de nya reglerna kommer att börja gälla från den 2 april 2019. Det bara några dagar bort med andra ord.

 

Många av våra läsare undrar vad som krävs för att segla i och till Medelhavet (och i övriga världen också för den delen). Det finns mycket bra information att få via Svenska Kryssarklubben men även på webbsidan noonsite.com finns matnyttig information som uppdateras frekvent. Reglerna är således inte statiska utan det är upp till fritidsseglaren att ta reda på vad som gäller för varje besökande-land. Som svensk är det enkelt att segla i Europa, ofta krävs inget särskilt utöver gängse dokumentation. Men undantag finns, till exempel så har Grekland lite egna regler.

 

Den gängse dokumentationen för en långseglare är;

 

Pass (med giltighetstid på 6 månader kvar)

 

Internationellt certifikat för båten (det gula certifikatet är bäst gångbart ute i världen, skrivs ut av bland annat Svenska Kryssarklubben – det finns seglare som vittnar om att Transportstyrelsens intyg inte har godtagits på en del platser) Observera att det gula certifikatet är giltigt i två år och behöver förnyas med jämna mellanrum.

 

Försäkringsbevis (helst i form av Blue Card, vilket innebär att det är internationellt och utskrivet på flera olika språk. Grekerna ser gärna att försäkringsbeviset är skrivet på grekiska, men minst översatt till engelska)

 

Intygsbok för besättningens nautiska kompetens (där vi tycker att Kustskepparintyg, VHF-certifikat och Kanalintyg är en bra bas)

 

(Bra att komplettera med är att ha en Crew-list, en lista över vilka personer som ingår i besättningen. Denna kan du skriva själv. Crewlist behövs för att segla i Grekland. Kopior på passen och försäkringsbeviset har också visat sig vara bra att ha. Planerar du att långsegla är det också en god idé att se till att båten har tankar för så väl grå- som svartvatten, vilket många äldre båtar saknar. Flertalet länder börjar sakteliga ställa krav på detta, i till exempel Turkiet så erhåller man ett plastkort vid inklarering som man registrerar varje gång man tömmer sitt grå- och svartvatten. Tömmer man inte frekvent nog så riskerar man böter, att tömma i havet är inte tillåtet och böterna är skyhöga. Hur frekvent man ska tömma bestäms utifrån hur stor tank båten har samt hur stor besättningen är).

 

Så vad gäller för att segla i Grekland?

 

Är du EU-medborgare så behöver du lösa ett seglingstillstånd, ett så kallat DEPKA. Detta görs hos Port Polis som du finner i så kallad ”Port of Entry” (du kan se på noonsite.com vilka hamnar som är ”Port of Entry”, dessa anges med en liten asterix). DEPKA-tillståndet kostar för tillfället 50 Euro att lösa (2018) och är giltigt i 5 år FÖRUTSATT att du stämplar det varje år hos Port Polis. Annars utgår en straffavgift på 500 EURO. Som seglare gör man klokt i att inte låta årsdagen passera för att inte riskera böter. Har DEPKAT passerat i datum, riv det och ansök om helt nytt för 50 euro (tips från grekiska polisen minsann!) Med DEPKA så får du fritt röra dig i grekiska vatten och på land under dessa fem år, det fungerar som ett visum skulle man kunna säga.

 

Är du icke-EU-medborgare så gäller inte DEPKA, utan då ska du lösa en TRANSITLOG. Detta görs också hos Port Polis. När du väl har ditt TransitLog så måste du varje gång du kommer till en hamn få ditt dokument stämplat. Det åligger dig också att varje gång du ska lämna Grekland (så även utan båt exempelvis för att flyga hem under en period) att stämpla ditt TransitLog hos Port Polis (där dokumentet också lämnas kvar i väntan på din återkomst). Väl tillbaka så stämplas TransitLog på nytt och du får det tillbaka där du förvarar det ombord på din båt. Tiden du varit utanför Grekland får du sedan räkna av. För som icke-EU-medborgare så har du bara rätt att vistas i Grekland i 6 månader och därefter måste du vara ute ur EU i minst 6 månader innan du får komma tillbaka. Detta gäller alltså dig som person, din båt har rätt att vara kvar i Grekland längre.

 

Som norsk medborgare så kan man därför ha en båt liggandes i Grekland men du får bara vistas i landet halvårsvis, alltså betydligt strängare regler än för en svensk/EU-medborgare. Snart torde regeln även gälla medborgare från Storbritannien så fort Brexit vunnit laga kraft. Icke EU-medborgare som seglar på Grekland övervintrar därför med fördel i Turkiet, Egypten eller Tunisien, för att kunna segla på Grekland under sommarhalvåret - eller vise versa.

 

Från den 2 april 2019 så måste en seglingsskatt betalas för att få segla i Grekland som ett komplement till DEPKA!

 

Avgiften ska registreras och betalas över internet men webbsida fungerar inte än trots att bara några dagar återstår tills lagen träder i kraft. Tills vidare så säger den senaste informationen att utländska fritidsseglare ska registrera sig för seglingsskatt hos Port Polis och därefter gå till banken och betala. Ämnar man inte använda båten (den kanske ligger för vinterförvaring) så kan man registrera sin båt som ”Out of use” och under tiden som båten inte brukas så behöver man inte betala skatt.

 

Vi vet inte riktigt storleken på skatten men vi har hört att en båt av Wilmas storlek (11 meter) kommer att kosta kring 300 euro för ett år. Vi tänker betala årsvis, då utgår rabatt och såklart möjlighet att segla året runt. Men man kan betala skatten månadsvis också. Det ryktas om att ifall man ertappas med att inte betalt skatten så blir det höga böter på tio gånger så mycket som skatten. Vi kan i dagsläget inte bekräfta att uppgifterna stämmer då det florerar många rykten och grekerna ger olika svar beroende på vart de ställs. Vi återkommer i frågan när vi vet.

 

Det kan tyckas vara mycket pengar att betala för att få segla i Grekland, men då ska man veta att ankringsvikarna är otaliga och ofta finner man hamnar och fina bryggor som finansierats med EU-bidrag, som är gratis att ligga vid. Vid dessa bryggor finner man ofta färskvatten men mer sällan elektricitet. Vill man så är det ingen konst att segla runt i Grekland utan att betala något utöver DEPKA och seglingsskatten. Men det finns också dyra och välordnade hamnar på sina ställen.

 

Vi återkommer när vi vet mer exakt vad som gäller kring skatten. Vi har inte sett att den blivit av än, kanske att den skjuts upp på nytt. Eller så börjar den gälla. Frågorna hopar sig hos seglare i Medelhavet och vi hoppas kunna bringa lite ljus i frågan, vi som är på plats. Vi ska inom några dagar gå upp till Port Polis och reda ut våra frågetecken!

 

Skepp o Hoj!

 

 

Segla i Grekland - nya regler - seglingsskatt - lagar - långsegling - planering - S/Y Wilma - Segla i Medelhavet

1 Christina :

skriven

Haha...... ni hinner inte träffa oss denna gång .... men kanske i höst 😎👍🏻
Vi har haft fantastiska dagar och bara haft det störtgott 😉😎🌴🌴🌴🥂🍹❤️😘🤗

Svar: Ha ha ha...vi vet inte ens vart exakt ni varit någonstans hi hi hi. Men hade ni varit på Naxos så hade nog Micke dykt upp med en whiskyflaska i handen. Gissar att det är Kanarieöarna ni varit till, men då ska du veta att till dessa öar planerar vi att segla till. Inte i år...men tids nog. Då blir det gräddstuvad pyttipanna på Wilma med öl och nubbe! Hoppas ni haft skön semester. Kram från oss <3
Projekt Sunshine

2 Christina :

skriven

Kram tebax 🤗🤗🤗
Ja vi har det helt underbart 👍🏻
Får se vart ni befinner er nästa februari då 😅😊😉 ..... Då kan vi bjuda på potatisgratäng med grädde, ost å vitlök 😳😳😳😁😁😁 ..... som eeeee såååå gottt.....😃😃😃😋😋😋
Smakar en ”Brown Deer” ..... eller som jag sa till Mikael John Deer( är en trakto) dom jag känner till 😎😉
Hörs snart igen 😘🤗🌴

Kommentera här: