Fournoi - Naxos - Sifnos

(...hej vad det går...med friska vindar har vi  nu förflyttat oss en rejäl bit österut...)

Det blåser ute på havet...

Sifnos, Kyklanderna, Grekland

Först en liten film på en kvarts minut som visar hur fint Wilma gungar fram i havet...det suger till i magen emellanåt när Wilma dansar fram. Vi har tagit in ett rev och seglar med bara ena förseglet och ändå gör vi fina 6-7 knop...

...när vi seglar lyssnar vi på Sommar i P1...

Fournoi – Naxos

Vi har gjort en frisk och härlig förflyttning de senaste dagarna. I klapp-klapp-tempo med stopp i någon enslig vik för en kort nattvila har vi seglat västerut och korsat meltemi-korridoren på mitten av Egeiska havet där vi upplevde vindstyrkor på 18-20 meter per sekund. Endast en annan segelbåt såg vi till och när vi tog kontakt via radion fick veta hur mycket det blåste. För första gången någonsin (!) har vi revat Wilma och med endast det inre förseglet ute och ett rev intaget på storseglet så fick vi en fin balans på skutan och vi gjorde mellan sex och sju knop. Vi hade nog kunnat segla utan att reva men när båten lutar mer än 35 grader så tenderar väggarna bli golv och det blir svårt att röra sig ombord. Ingen ombord vill koka kaffe då och lusten till att spela Yatzy försvinner.

Vi hade tidigare samma dag lämnat den vackra ön Fournoi på morgonen och efter 55 distans så kunde vi droppa ankaret i en vik på Naxos. För er som följt oss så vet ni att vi tillbringade vintern där och att vi lämnade Naxos i början av april tidigare i år. Nu la vi oss på den östra sidan av ön i lä för de nordvästliga vindarna. Det kändes skoj att vara tillbaka, som att vi knutit säcken på något vis. Extra skoj var det att vi varit vid viken förut. I vintras hyrde vi bil och tillsammans med vänner och då besökte vi denna kustbyn som lystrar till namnet Moutsouna. Styrman Pimpsten fotograferade den gången Kapten Betong ute på kajpiren där man förr i tiden skeppade ut smärgel (kornen som sitter på slippapper heter så – smärgel). Nu fick vi se platsen från ett tvärtom-perspektiv, från havet. Vi kände oss lite sugna på att sjösätta jollen och ta oss iland. Men vi var rätt trötta efter en hård dags segling så vi nöjde oss med att ta ett dopp sen fixa lite mat innan det var dags att krypa till kojs. Det var utlovat än starkare meltemi inom kort och vi ville hinna längre österut till en bättre skyddade vik och plats innan dess. Vi hade tagit sikte på den lilla ön Sifnos, 45 nautiska mil öster om Naxos.

Detta foto tog Styrman på sin Kapten i december månad...nu fick vi chansen att ankra upp i samma vik...(vi har ritat in Wilma vart vi ankrade...)

...denna bild är tagen den 4 juli och piren och kranarna känns igen...

Naxos – Sifnos

Med klockan på ringning i ottan lämnade vi Naxos strax efter sju. Vi fick en blandad segling under dagen där vi ett par gånger fick stötta med motor när vi passerade Naxos och grannöarna Paros och Antiparos läsida. Mellan öarna var det tvärt om fritt blås och vi gjorde då sju knop. Det blir som korsdrag mellan öarna där vinden accelererar och det går på någon minut från vindstilla till tio meter per sekund. Efter Antiparos fanns inte längre några öar som läade. Havet reste sig och svallen gick höga allt medan vi dundrade fram med full segelsättning för att snyggt skära vågorna som kom in snett mot fören. När vi mötte en lyxig segelyacht på trettio meter så klev dess besättning ut på däck. De passerade precis akter om Wilma och med kameror i högsta hugg så fotograferade de oss och vinkade glatt och gav oss tummen upp. Lite överraskande var vi att få en sådan fin reaktion, det borde ju ha varit tvärt om. Deras båt i mångmiljonklass (i euro eller dollar) mot Wilmas simpla skrov i betong. Deras high-tech mot Wilmas mekaniska lösningar som suttit där i trettiofem år. Deras hastighet mot Wilmas tröghet där hon mest liknar en liten köttbulle ute på havet...

Wilma kan aldrig mäta sig mot en sådan ultramodern segelbåt av bästa klass där deras vinschar är lika stora som omkretsen på Wilmas (för oss) enormt stora ratt. En ratt som egentligen är ett underrede till en klädhängare, ni vet de runda snurrbara ställningarna som man finner i butiker där damkläder säljs (typ NK och HM)...ja, vi styr med en sån. Besättningen på den stora segelyachten hoppade kanske av entusiasm just därav, av vår enkelhet. De med ett lyxigt teak-däck under fötterna och vi hade betong under röva. De hade revat rejält och hade bara ett litet försegel ute samt en minimal yta på storseglet medan vi hade fullt segelställ med dubbla försegel och Wilma ångade på som ett lok ute i det bångstyriga havet. Det är nog så att ute på havet när vädret gör livet till en utmaning så är det allt annat än skönhet som räknas. Kanske blev de glada över att se hur fint Wilma hanterade havet och vågorna. Kanske att de kände igen vår båtmodell, Colin Archer, som är byggd just för att klara tuffa förhållanden. Vi fick aldrig chansen att fråga för med deras tolv knop så hade de fort passerat och försvunnit bakom oss.

Vid sena eftermiddagen kom vi fram till Sifnos och här ligger vi i en bedårande vacker vik. En riktig liten pärla med små tavernor precis intill vattenbrynet. Här blir vi inblåsta i några dygn vilket vi inte har något alls emot för här bjuds på turkosblått vatten intill en fin badstrand där träd skuggar de badglada istället för parasoller. Där byn Faros små sockervita huskroppar med blå fönsterluckor skapar det lilla samhället som fram till bara några år sedan endast kunde nås via båt eller via en stig från grannbyn. Idag finns det en bilväg ända fram, så turisterna söker sig hit om än i liten skala - men det är nästan uteslutande bara greker.

Här intill byn Faros på Sifnos ligger vi ensamma, endast några små fiskebåtar och jollar på boj gör oss sällskap...

Nu ska vi bara slappa och njuta med sol och bad. Kan kännas skönt efter att ha avverkat 150 nautiska mil på tre dagar.

Senaste dagarnas seglats mellan Fournoi och Sifnos är utmärkta med rött streck och den blå dragningen visar hur vi seglat på Grekland sedan vi kom hit för snart ett år sedan...